Tuesday, June 30, 2009

Dan Sebenarnya [20]

" Apa yang korang gelak-gelakan ni ha? Dari atas mama dah dengar riuh kamu dua beradik." Datin Zarina bertanya bila melihat Adam dan Sofea masih lagi ketawa.

" Along ni ha ma. Dia sakat Kak Zara tadi pagi ". Nur Sofea mengadu. Adam mencebik.

" Zara? Kamu jumpa Zara subuh tadi? Bukan ker kamu kat KLIA Adam? Apa di buatnya pergi jumpa anak dara orang pagi-pagi buta? '. Datin Zarina pantas bersuara tanpa sempat Nur Sofea menerangkan semua. Dia menggeleng-gelengkan kepala. Cepat-cepat dia duduk di sofa berhadapan dengan kedua anaknya.

" Apa mama ni. Manader Adam pergi rumah dia ". Adam menjawab pertahankan diri.

" Dah tu ?"

" Tulah ma. Lain kali dengar dulu apa Adam nak cakap. Ni main serbu jer. Macam Adam teruk sangat jer. ".

" Yelah. Mama tak nak kamu buat kerja gila lagi macam dulu. Jumpa si Arin pagi-pagi buta,marah-marah sebab mama nak pinang dia ". Darin Zurina menjengilkan mata. Masih bersisa geramnya dia ke Adam kerana menolak cadangannya untuk menyatukan mereka berdua.

" Alah maa..tu cerita lama. Tak payahlah nak ungkit lagi ". Adam mula rimas. Rimas bila kesalahannya sering di ungkit. Bukan besar mana pun,getus hatinya.

" Mama bukan ungkit. Ingatkan jer ". Datin Zurina mengawal suara. Takut Adam lari lagi dari pandangan dia. Cukuplah dulu dia tersiksa bila Adam membawa diri di luar negara. Bertahun lamanya.

" Ma..cantikkan kak Zara tu . ". Nur Sofea bersuara. Dia tahu keadaan mula tegang. Harus dia berbuat sesuatu.

" Hmm..cantik..baik lagi. Dia lah tolong mama masa kena patuk ular dulu". Datin Zarina tersenyum bila mengenangkan kembali raut wajah bening Zara.

" Wah! Adik tak tau pun ma ". ucap Nur Sofea teruja. Dia terus membetulkan duduknya.

" Konon tak tahu. Abis yang along cerita dalam e-mail tu apa ?". Adam gelengkan kepala.

" Alahh..along tulis sikit. Yang tak cerita banyak. Mama nak tahu,along beritahu adik ni future wife dia. Berubah muka kak Zara ma. Along jahat! ". Bersungguh-sungguh Nur Sofea mengadu.

Adam ketawa besar. Dia perasan juga wajah Zara berubah kelat. Tapi Zara pandai sorokkannya. Hati Adam berbunga-bunga. Kalau dia cemburu maknanya dia sayangkan akuu,sorak hatinya.

" Hessshhhhh..kamu Adam, kenapa buat begitu anak orang ?"

" Saja jer ma. Nak tahu hati dia. ". Adam ketawa lagi. Nur Sofea menampar mesra peha abangnya. Geram tengok Adam tak berhenti ketawa.

" Saja konon. Kamu dah siasat ker latar belakang dia Dam?. Mana tahu tunang orang ker,isteri orang ker,mau frust kamu nanti ". Datin Zarina mula membebel. Dia tak mahu hati anaknya di lukai lagi.

" Hmm..kompom dia tak berpunya ma. Duduk rumah pun sorang-sorang ". Adam terangkan ringkas. Matanya bercahaya.

" Mana kamu tahu dia duduk sorang-sorang? ". Datin Zarina bertanya lagi. Pelik.

Erkkkk! Alamakkk! Mati aku..dah terlepas cakap,bisik hatinya. Adam memperbetulkan duduknya. Dia menggelabah.

" Hah! Cakaplah! Tadi beria-ia sangat.". Desak Datin Zarina. Nur Sofea turut memandang reaksi abangnya. Ketara sungguh dia takut.

" Err..Adam intip dia ma ". Perlahan suara Adam menerangkan. Mata Datin Zarina terbeliak. Nur Sofea melopong. Tak sangka abangnya bertindak sedemikian rupa.

" Ya ALLAH Adam. Kenapa buat begitu?. Kalaulah si Zara tu tahu,tak tahulah mama nasib kamu "Datin Zurina beristigfar. Alahai anakku!

" You really madly in love with her ya my dear brother ?". Nur Sofea mengenyitkan matanya.

Adam mengangguk laju. Nur Sofea memandang Datin Zurina. Lama.

" So mama,dah bersedia menerima menantu ker?". Soal Nur Sofea dan mengenyit mata kedua kali pada Adam. Dia menyeringai.

" Patutnya,bukan menantu lagi,dah lama mama teringin menimang cucu ". Seloroh Datin Zarina. Dan pagi itu bergabung gelak tawa tiga beranak di rumah banglo mewah itu.

****************************************************************************

Hani Zahra


Letih! Itu yang aku rasakan saat ini. Aku kerling jam di tangan. Hampir pukul 1.00 tengahari. Baru jer habis meeting dengan Dato'. Projek delay,supplier lambat hantar bahan,tak memasal aku kena bambu,dengus hatiku.

Telefon meja berdering-dering minta di angkat. Aduhh..malasnya nak angkat...

" Hello". Aku bersuara tegas.

" Hishh..garangnya..I tak tau pun you garang macam nie Cik Zara ?". Adam cuba berjenaka.

Aku meluat. Nak jer letak telefon ni balik. Tapi apa sebab pulak?. Nanti Adam tau aku cemburukan dia. Hisshhh..tak boleh..tak bolehh..

" You nak apa En.Adam? ". Aku lunakkan suara. Kawal rasa hati yang menggila .

" I nak you ". Spontan Adam menjawab.

" I don't have much time to listen your silly joke En. Adam". Aku mula marah! Dah ada bakal isteri lagi mau menggatal! Dasar lelaki! Tapi..seketika aku tersedar. Aku apa kurangnya? Dah bersuami! Aduhhh..

" Haahhaahaa.. you kan Cik Zara,lagi marah,laaaaggii cute tau ",usik Adam berterusan.

Aku diam. Malas melayan. Anehnya tak pula aku letakkan gagang. Seolah-olah aku suka di manjai begitu. Ishhh..dah kenapa aku ni?

" Hello. Are you still there? ". Adam bersuara lagi.

" Hemm..".

" Lunch with us? ". Adam mempelawa.

" Us?".

" My mum,Sofea and I ".

" Thanks but no thanks . I still kenyang breakfast pagi tadi ". dalihku. Padahal perut menyucuk-nyucuk lapar. Pedih!

" Okey kalau gitu. Maybe next time ". Adam terus memutuskan talian. Aku terpinga-pinga seketika. Merajukkah?

Yang sebenarnya aku malas nak berdua dengan dia setelah tahu dia bakal menjadi suami orang. Aku tak mahu pedihnya hatiku di rasai Nur Sofea. Pedih hati bila kasih terpaksa di bahagi-bahagi. Bukan aku tak nampak kehadiran Nur Sofea tadi di lobi sewaktu aku melintas di sana.Kasihan Nur Sofea,tak tahu bakal suaminya menyimpan kasih pada orang lain.

'Orang lain? Kau lah Hani! Bukan orang lain!!',jerit hatiku.

Aku pejamkan mata. Bersandar. Cuba usir perasaan bersalah itu jauh-jauh. Ya Tuhan..maafkan aku!

" Zara".

Aku buka mata. Kak Huda berdiri di hadapanku dengan sebungkus nasi ayam. Aku terpinga-pinga. Bila masa aku pesan?

" Err..Zara tak pesan pun kak ". jelasku.

" Memang Zara tak pesan. Tapi En.Adam yang pesankan untuk Zara. Dia kata Zara sakit kepala nak keluar. "

Aku pandang muka kak Huda. Mengeluh. Alahai Adam,memang tak pandai jaga hati bakal isteri dia lah..

" Hmm..takpelah kak. Letak situ jer. Nanti saya makan ". Aku senyum tipis.

Tanpa di pelawa,Nurul Huda terus duduk di hadapanku. Dia tersengih-sengih.

" Zara,akak nak tanya sikit boleh tak ? ". Soalnya berhati-hati.

" Apa dia kak?". Aku pandang tepat mukanya. Pasti nak tanya soal Adam nih,teka hatiku.

" Errr..Zara dengan boss kita tu ada apa-apa ker ?".

Sah! Betul jangkaanku! Aku cuma senyum. Tapi pahit sungguh!

" Apa-apa maksud akak apa ? " Aku cuba berselindung makna.

" Ishh..buat-buat tak tahu pulak. Kang akak watca nanti ",selorohnya.

Aku ketawa. Ketawa menutup rasa hatiku yang cemas. Aduhh..ketara sangat ker?

" Yelah..dah akak tanya belok-belok. Kang saya jawab lurus akak tak tau pulak ".,usikku.

" Eh budak nih,di belitkan kita pulak yer ".

" Lahh..belit apa pulak. Zara bukannya ular nak belit sesiapa.". Aku giat mengusiknya.

" Zaraaaaaaaa! ",jerit Nurul Huda geram.

" Okeyy..okeyyy..janganlah marah. Kang kena jual ". Aku mengangkat tangan . Cuba menahan sisa tawa.

" Sebenarnya kami takder apa-apa. Kami rapat sebab di bidang yang sama. Zara senang kerja dengan dia. Dia humble,easy going..",jelasku. Tapi riak muka Nurul Huda bagai tak percaya.

" Tu akak tau,nie..yang akak tak tau apa? Jangan risau,akak tak kepoh dengan sesiapa.",ucapnya perlahan

" Yang akak tak tau ehh..emm..dia dah bertunang! ",kataku selamba. yelah..kalau dah kenalkan sebagai future wife mesti dah bertunang kan?

" Hahhh??!!". Jelas Nurul Huda terperanjat sungguh.

Aku mengangguk. Tulah kak,jangan ingat lelaki tu semua ok,nampak jer bujang,gema hatiku.

" Dengan siapa ? ". Nurul Huda pantas bertanya. Namun seketika,dia tersenyum simpul depanku.

" Entah-entah dengan Zara kot. Zara saja takmo beritahu ",. Teka Nurul Huda sambil menggerakkan keningnya.

" Akak jangan nak wat spekulasi. Jangan nak merapik. Zara dah tengok tunang dia. Dah jumpa depan mata lagi. Ehhh..opppssss!!! ". Aku menutup mulut. Lancangnya aku mengata. Tak sedar aku buka rahsia orang lain. Alahai mulut nihhh....

Roman wajah Nurul Huda memang berubah. Terperanjat. Terkejut. Terkedu . Semua jadi satu.

" Errr..akak jangan beritahu dengan sesiapa yer. Mati Zara kena pecat nanti ",pintaku bersungguh-sungguh.

Anggukkan Nurul Huda buat aku menarik nafas lega. Fuhhhhh!! ...selamat!!...

" Lahh..kesian Zara.". Nurul Huda berkata setelah lama mendiamkan diri.

Aku gelak. Kesian mendernya?

" Kesian apa pulak kak? ". Soalku sambil ketawa.

" Yelah..semua orang ingat Zara makwe dia. ". Nurul Huda berkata lambat-lambat.

" Hahhh!!" Aku terperanjat. Tak pulak aku tau cerita ni..

" Ia..sebab boss selalu berdua dengan Zara. Dulu tak pun. Di biarnya jurutera lain buat sendiri. Walaupun susah. Boss kata belajar dari pengalaman ". Bersungguh Nurul Huda menerangkan padaku.

" Sebab mereka semua lelaki kak. Zara ni perempuan. Baru lagi. Takut buat silap. Tak ker naya..",jelasku menutup debaran di hati.

" Dia takut awak tu kena ngurat kot ".

" Hah! Mulalah merepek lagi. Akak jangan,tak pasal-pasal Zara kena serang dengan tunang dia.
Haru pejabat nanti kak''.

Nurul Huda ketawa besar bila aku buat muka takut. Ishhh..saper yang tak takut,kata hatiku.

" Hemm..dahlah..malas akak nak melayan kamu. Makan. Nasi pun dah sejuk agaknya.",ucap Nurul Huda dan bangun dari kerusi. Ketawa.

" Ewah-ewah,dia yang ajak kita bergosip,lepas tu di katanya kita pulak ",sindirku. Aku lihat dia gamat ketawa dan terus keluar dari bilikku.

Aku geleng-gelengkan kepala. Siapa sangka. Dalam diam-diam dah berpunya pun Adam. Dia terlupa agaknya,aku punya perasaan yang tersentuh dengan pengucapan sayangnya. Mujur aku tak tunjukkan atau balas kembali. Kalau tak..alahaiii..tak tahu mana nak letak muka ni..

Aku pandang polistrin. Nasi ayam. Pantas aku buka penutupnya. Kepak ayam. Alahaii...masih ingat lagi Adam tentang makanan kegemaranku.

" Errr.. En.Adam. Boleh tukar tak?". soalku bila hidangan ada di hadapanku.

" Kenapa? Kan sama nasi ayam ni ". Mukanya berkerut.

" Emm..I suka bahagian kepak ayam.",jawabku memandang pinggannya. Dengan senang hati Adam menukar pinggan. Dia senyum.

" You nak tahu satu perkara Cik Zara ". Ucapnya ketika suapan pertama.

" What?".

" Kepak ayam yang you suka makan tu kan,err..sebenarnya ketiak ayam tau ". Dan serentak itu ketawanya meletus.

" I tahu ",jawabku ringkas. Tawanya terhenti.

" Then,you still suka makan ?".

" Yup".

" But why? You tak geli ker ? ".

" Nope".

" Why?"

" Mama I cakap kan En.Adam. Waktu makan jangan bercakap. Tak baik.". Aku senyum pandang mukanya. Jelas dia mencebik.

" You berhentilah makan ",usulnya.

" Mama I cakap lagi kan En.Adam. Kalau makan jangan berhenti-henti. Pun tak baik ",kataku menahan ketawa.

" Mama you cakap ker you?". Soalnya tak puas hati. Dia masih tak meneruskan makan setelah suapan pertama tadi.

Aku mengangkat bahu. Malas nak melayan. Sedapnya nasi ayam buat aku bagai terlupa siapa Adam di mataku.

Di sebabkan laparnya perut,aku makan juga. Tak mahu nanti sakit gara-gara mogok perasaan kerana cemburukan Adam. Namun sebaik saja suapan pertama,telefon bimbitku berbunyi.Menandakan mesej ringkas masuk. Aku buka. Mataku terbelalak. Nafasku semput! Tanpa suara,air mata luruh akhirnya..

No comments:

Post a Comment