Monday, June 29, 2009

Dan Sebenarnya [19]

Hani Zahra


Suasana di KLIA hingar bingar. Sana sini ramai yang menunggu bersama bagasi mereka.Mama mencuit bahuku membuat aku kembali memandang mama.

" Mana abang kamu ni Hani?". Mama menyoal untuk kesekian kali. Mataku melingas mencari. Jam aku selak. Hampir 6.00 pagi. Fligh mama pukul 7.00 pagi. Takde delay.

" Jap lagi sampai lah tu ma. Abang tau kan? ".

" Tak taulah tu. Mama dah beritahu dia lagi minggu lepas. ".

" Humm..sabar yer ma. Mungkin jalan jem kot.". pujukku.

" Jalan jem mender pagi-pagi buta ni Hani?",tukas mama buat aku terdiam. Mama,kalau dah marah jangan di tegur. Makin ler naik angin.

" Ni Hani..mama nak cakap". Mama terdiam seketika. Marahnya hilang tiba-tiba.

" Mama nak minta maaf atas semua kelakuan anak mama. Mama rasa bersalah sangat ,buat Hani begini. Mama tahu Hani terluka tengok Amirul dengan Suraya kan. ".

" Mama tak tahu begini jadinya kisah korang. Terbelit antara satu sama lain. Mama betul-betul minta maaf Hani."

Pelupuk mataku sudah basah. Kalau boleh aku tak mahu ada air mata mengiringi pemergian mama menunaikan umrah. Tapi aku gagal. Kata-kata mama begitu menyentuh hatiku.

" Mama nanti nak mohon di sana,supaya Hani bertemu kebahagian jugak.Di kurniakan kesabaran. Moga rumahtangga kalian aman damai. Dan Amirul dapat membahagiakan Hani. ".

" Ma..jangan lah risau pasal Hani yer. Hani ok nih. Takder yg tak ok.. Hani ada mama,ada abang,ada kakak. Semua dah lengkap ma. Hani tak minta apa-apa lagi yang lain. Hani cuma harap mama kat sana sihat sejahtera,dapat tunaikan ibadah dengan sempurna. Jangan risau Hani kat sini. Hani dah besar panjang pun. Kata orang mender,dah leh jadi mak orang",selorohku cuba buat mama ketawa.

" Tapi Hani,mama gagal bagi kebahagian buat Hani ",jelas mama lagi. Sendu di hatinya terlakar di wajah.

Aku genggam tangan mama. Jelas kedut mula kelihatan. Tangan yang membesarkan aku selepas aku kehilangan kedua orang tua. Penuh kasih sayang. Dan aku bertekad dalam hati. Apa cara sekalipun aku harus membahagiakan dia. Walau aku sendiri kan merana.

" Ma..Hani dah kata.Hani cukup bahagia. Hani tak mahu mama cakap lagi ya.",pujukku. Mataku meliar mencari batang tubuh Amirul mahupun Suraya. Sebentar lagi mama akan bersama jemaah umrah yang lain. Hissshh..mana nih,getusku. Aku keluarkan telefon bimbit dan cuba mendail. Aduhhhhh,tak dapat pulak!

Mama mula mengemas dan membelek begnya. Hatiku sayu tiba-tiba. Entah mengapa. Mama aku dakap untuk terakhir kali. Mama membalasnya erat. Kami menangis. Aku rasakan bagai ini pertemuan terakhir aku dengan mama. Suasana cukup sayu ketika itu. Aku memohon ampun dam maaf dari mama. Tapi anehnya jawapan mama,'Hani tak pernah buat salah dengan mama'.
Kata mama benar-benar meruntun kalbu. Tak menghiraukan orang lain,aku menangis semahunya.

'Jaga diri baik-baik'. itu pesan terakhir mama sebelum rombongan mereka hilang dari pandangan. Aku tertuduk sayu. Kesal bertandang kerana Amirul dan Suraya tak dapat hadir menghantar mama. Aku tahu hati mama kecewa. Tiba-tiba telefonku berbunyi nyaring . Aku tersentak. Nombor aku tak kenali

" Assalamualaikum Hani".ucap suara itu sebaik saja aku menjawab

" Waalaikumussalam ".,jawabku mendatar.Adreana Suraya! Aku diam menahan sebak,marah,kecewa dengan kelakuan mereka.

" Maaf Hani,kami tak dapat hantar mama. Akak kat tepi highway nih. Kereta rosak. Phone pulak out of batteri. Nie telefon pun pinjam tuan punya lori. ". Suara Adreana Suraya sayu.

Asatagafirullahaladzim! Aku beristigfar dalam hati. Aku dah bersangka buruk pada mereka.

" Habis,akak dengan abang ok ker tu? . Kat mana sekarang nih? ". Soalku bertalu. kasihan mereka...

" Hemm..tak pernah umur akak naik lori on tow,hari ni jadi dalam sejarah pulak". Dia ketawa.

" Tulahkan,tentu seronok. Abang mana kak?"

" Ada tu haa..tengah bincang dengan tokey kedai. Minta maaf Hani,sampaikan salam akak ngan abang pada mak yer ".

" Mak dah masuk balai berlepas lah kak. Dah 10 minit tadi."

" Lahhh..."

" Takper,mama ok tadi Hani tengok. Dia kirim salam kat akak dengan abang. Nanti sampai sana mama call. Jangan risau yer ". Bohongku,padahal aku tahu betapa sendunya wajah mama ketika mahu bergerak tadi.

" Oklah Hani,nie phone orang,takut dia marah pulak. Nanti apa-apa hal call akak atau abang yer ".

" Yelah..InsyaAllah.". Aku mematikan talian. Mengeluh. Maafkan Hani kak,terpaksa bohong,bisikku.

Sedang aku melayan sendu,bahuku di tampar lembut. Aku tersentak. Mataku bertemu pandang. Adam Iskandar! Alahaiii..apa di buatnya pagi-pagi buta di KLIA?

" Hai sayang",ucapnya dengan senyuman meleret. Aku masih lagi terpinga-pinga melihat kehadiran dia yang berdiri di depanku.

" Sayangg??". Adam menguatkan suara dan memetik jari di hadapanku.

" Apa you buat kat sini? ". Soalku bila tersedar.

" Emm..I ikut you. Rindu". Adam tersengih-sengih. Ishh..mamat nih,aku cepuk kang!

Serentak itu aku bangun. Melangkah pergi.

" Heyyy! You nak ke mana Zara?". Soalnya mengejar aku.

" I nak report polis. Ada stalker. ",ucapku tegas. Tapi masih lagi berjalan pantas.

Tiba-tiba tanganku di tarik pantas. Hampir saja aku tersungkur. Nasib baik aku pandai mengimbang badan. Kalau tak ,tak memasal lantai keras itu aku cium.

" Zara..heyy..I memain jelah..". Adam Iskandar ketawa.

" Not funyy pun pagi-pagi nih Adam." Aku mendengus tegas. Entah apa kena dengan Adam agaknya.

" Sayangg,janganlah begitu,jangan tarik muka,dah serupa Doremon jer I tengok ",. Adam ketawa lagi.

" Apa sayang-sayang?. ",sergahku. Mati terus tawanya.

" Okey,sorry ya Zara. I gurau jer. ". Adam bersuara. Wajahnya sedikit berubah selepas mendengar kataku tadi.

" En.Adam,boleh tolong tak?". Soalku memandang tepat mukanya. Sengaja aku tekankan perkataan Encik.

" Anything for you dear..". Adam tersenyum manis. Cuba lupakan peristiwa tadi.

" Lepaskan tangan I. Sakitlah! ".

" Oppsss!! Lupalah..I ingat I pegang troli tadi. Keras semacam jer ".sakatnya. Dan Adam ketawa
lagi.

" Youu..youuu..". Aku menahan marah. Tapi bila lihat dia ketawa begitu,aku tahu aku perlu ubah sikap. Kasihan dia selalu aku abaikan.

" Marah ker sayang ?". Adam bertanya bila lihat aku diam tak berkutik.

Sayang??..Hemm..aku dah tak kuasa nak suruh dia berhenti panggil. Tak sayang nanti dia tukar jadi dear. Alahaiii Adam..pandai benar kau menggula-gulakan perasaanku!

"Tak..nanti kalau I marah you potong gaji pulak. ",kataku perlahan.

" Tau takper". Dan dia kembali ketawa. Aku menggelengkan kepala. Tak sangka Adam Iskandar mempunyai dua perwatakan. Tegas di pejabat tapi kuat berjenaka di luar.

Aku kerling jam di tangan. Hampir 7.45 pagi. Kena balik rumah dulu,baru masuk kerja. Aduhh..janganlah jalan jem,bisikku.

" Zara". Adam memanggilku.

" Emm ". Aku menoleh . Kaki dah lenguh lama berdiri.

" You dah nak balik ker? ".

' Yelah,takkan nak berkampung kat sini pulakk!,jerit hatiku.

" Ha'ah..",jawabku pendek. Malas nak bertekak. Kakiku penat,mindaku letih memikirkan Suraya dan suamiku. Badanku lelah bila kenangkan nak drive kejap lagi.

" Teman kan I sarapan dulu ",pinta Adam lembut.

" Sorrylah boss,I kena balik rumah dulu. Nanti lewat ke pejabat. Ada meeting pukul 10.30 nanti.". Aku tolak lembut.

" Ehhh..you buat apa pagi-pagi kat sini Adam? ". Soalku pelik.

" I wait someone kat sini ".

" Ohhh...". Belum sempat aku menghabiskan bicara,Adam melaungkan nama seseorang. Aku turut menoleh. Jelas kelihatan seseorang yang cukup anggun di mataku. Cantiknya,desis hatiku.

"Hai sayang". Ucap Adam mengeyitkan matanya. Gadis itu tersenyum menghulurkan jari untuk bersalam.

Sayanggggg???Huh!!! Tak tahu kenapa aku jadi cemburu. Cuaca pagi seakan berbahang. Udara ku sedut bagai tiada. Tapi aku harus tenangkan diri sendiri. Tak mahu riaku di baca Adam.

Aku lihat mereka berdua berbisik. Kemudian tersenyum. Hatiku makin sebal!

" Zara,meet my future wife. Nur Sofea".

Sewaktu adam menyebut lembut 'future wife',semangatku seakan merudum. Bak kapal terbang yang tiba-tiba menjunan ke bumi. Hancur. Berkecai.

Aku hulurkan tangan cuba untuk senyum semanis mungkin. Sofea membalas . Dia mengerling Adam.

" Hai... Hani Zahra. "

" Wahhh! What a nice name. ". Belum sempat Sofea menghabiskan ayat Adam mencelah.

" Ehh..jom sayang,mama dan papa dah tunggu kat rumah."

Aku bagai tersedar. Aku tak harus berada di sini. Semangat aku kumpul dalam-dalam. Aku minta izin untuk beredar dan terus melangkah. Tak mahu Adam mahupun Sofea sedar betapa sakitnya hatiku melihat mereka.

- Engkau cemburu?
* Takk
- Then,kenapa kau menangis?
* Mana ada.Aku sedih sebab mamalah.
- Sebab mama ker sebab kau jeles dengan Sofea?
* Ahhh..kau diam!
- Padam muka,Amirul tak hiraukan kau. Adam dah bahagia dengan Sofea! hahahahaa..
* Diamm..aku tak nak dengar!
- Nananana..kau jeles,kau cemburu,mengaku ajelahhh!

Arrghhhhh!! Aku menjerit dalam kereta. Ya..memang aku cemburu! Aku cemburu dengan Sofea. So what? Muka aku sembam ke stereng kereta. Tapi apa hak aku?

Tiba-tiba cermin tingkapku di ketuk. Aku menoleh. Adam tersengih-sengih lagi. Cermin aku turunkan.

" Heyy! What' s wrong dear. Kenapa menangis? ". Soalnya bila lihat mataku merah.

" Mana ada nangis. I ngantuklah ",dalihku mengesat bekas air mata. Tapi dalam hati tersentuh juga keprihatinnannya. Alahai Adammm..

" Yelah tu. ". Adam ketawa kecil.

" You nak apa?".

" I nak you".

" You ni kan.Sekali lagi you cakap macam gitu,I cepuk muka you tau ",kataku keras. Marah dengan Adam yang suka sebut begitu. Marah dengan diri sendiri sebab tak dapat kawal perasaan kerana membuka hati untuk menyayanginya.

" Elehh..sikit-sikit marah. Lagi you marah laaaaggiii I suka tau". Adam kian giat mengusikku.

" Huh!Benci.."

" Tapi I sayannggggg".

" Okeylah En.Adam. I takder masa nak layan lawak you. I nak balik dulu. Nak kena masuk ofis. Kalau tak mau gaji I kena potong ". Aku beralah. Kalau di layan katanya alamat sampai esok pun tak habis.

" Ehh..nantilah..I nak ajak you datang rumah".

" What for? ",pantas aku bertanya.Mengawal sakitnya dalam hati.

" Kenal ngan mama,tu..Sofea ". Jarinya menunding kereta selang dua dari keretaku. Alamakkkk!! Adam nampak ker aku menjerit tadi? Aduhhhh.....

" Takpelah . Lain kalilah. I ada meeting with your father 10.30 this morning".Tolakku lembut. Gila apa?nak suruh aku kenal dengan orang yang bakal mendiami hati orang yang aku puja dalam diam? Tak sanggup wehhhhhh!!,jerit hatiku. Lagipun aku malu dengan Sofea. Takut nanti dia salah tafsir kata-kata Adam padaku.

Adam mengangkat bahu. Cepat-cepat aku naikkan tingkap dan masukkan gear. Tak mahu berlama-lama di situ. Lagi lama lagi jiwaku sakit!

No comments:

Post a Comment