Tuesday, June 23, 2009

Dan Sebenarnya [14]

Hani Zahra

Aduhh..malasnya nak pergi kerja..Badanku seram sejuk dari semalam. Aku kehujanan ketika melawat site di sekitar KL. Tak terdaya nak bangun rasanya. Aku gagahkan diri untuk dail talian suamiku. Walau apa pun yang telah Amirul buat,dia tetap suamiku. Dengan terketar-ketar aku bangun dan cuba untuk bercakap.

" Hello Hani,"suara Adreana Suraya kedengaran. Ishhh..apahal pulak dia yang jawab telefon Amirul ? Tapi di sebabkan bisa yang menyucuk aku jawab juga .

" Hello kak. Abang ada?"..Aduhh..bisanya badann...

" Abang baru je keluar Hani. Jumpa client. Handphone dia tertinggal.Kenapa Hani? ",soalnya lembut.

Mahu jer aku menangis waktu ini. Abangg!! Hani perlukan abanggg!!

"Emm..takpelah kak",jawabku lemah.

" Hani demam ker?Suara serak je tu. Nak akak hantar klinik ". Pelawa Adreana Suraya . Hati dan mindaku berperang ketika ini. Yang sebenarnya aku masih lagi tak boleh terima kehadiran Adreana Suraya . Tapi aku malas nak mengusutkan fikiran jadi aku terima saja .

Setelah bersiap ringkas,aku cuba berbaring di ruang tamu. Lima belas minit aku menanti. Mana kak Su ni?,soalku sendiri. Tak lama kemudian kedengaran lonceng berbunyi. Dengan langkah terhuyung hayang aku melangkah ke pintu.

Adreana Suraya tersenyum dan cuba memapahku. Saat itu,waktu itu luruh segala kebencian,hilang segala sangsi dalam diriku. Yang aku nampak ketulusan dia. Walau dalam keadaan di awal kehamilan,dia masih lagi menghulurkan bantuan. Aku cuba bandingkan diriku dan dia. Ternyata aku kalah dalam semua segi. Mahu saja aku menangis mengenangkan prasangka burukku selama ini.

Mc 2 hari. Itu yang di katakan Dr Laila tadi. Suhu badanku terlalu tinggi menyebabkan aku di beri suntikkan. Aku cuma maklumkan pada Kak Huda. Pada dia aku minta sampaikan pesan pada Adam. Aku rebahkan badan di tilam dan tak ingat apa-apa selepas itu.

" Hani,bangun sayang,makan bubur dulu ". Tubuh aku di goncang. Perlahan lahan aku buka mata.Ada sedikit segar badanku selepas tidur sebentar. Adreana Suraya tersenyum memegang mangkuk.

Aku cuba perbetulkan duduk agar lebih selesa. Hatiku sebak dengan semua kebaikan Suraya. Secara tiba-tiba air mataku tumpah.

" Panas ker Hani? ALLAH..Kak Su tak sengaja ".,ucapnya panik melihat aku menangis setelah suapan pertama.

Aku geleng-geleng kepala dan mengambil mangkuk bubur dari tangannya. Aku letak tepi. Aku pegang tangannya dan cim bertalu-talu..ALLAH..aku berdosa pada dia,rintihku.

" Hani? Kenapa nie? Heyy..kenapa nangis? ",katanya panik. Aku terusan menangis. Kali ini tubuhnya aku dakap.

" Maafkan Hani Kak Su. Hani selalu syak wasangka. Hani benci Kak Su dulu. Sebab buat Hani begini. Hani minta maaf Kak Su,maafkan Hani..",kataku berselang seli dengan tangisan.

Tubuh belakangku di usap. Rangkulan tadi Suraya leraikan. Dia senyum dan pelupuk matanya juga basah.

" Sepatutnya Kak Su yang minta maaf dalam hal nie Hani. Kak Su selalu fikirkan tentang kak Su je. Pasal Hani kak Su biarkan. Padahal taraf kita serupa. Wanita yang bergelar isteri. ",jelasnya tulus.

" Sebenarnya,Kak Su nak cakap terima kasih sebab beritahu mama kewujudan Kak Su. Kak su bahagia akhirnya dapat juga tumpang kasih sayang seorang ibu. Tak tergambar rasanya ketika mama peluk kak Su tempohari Hani..". Terlukis wajah gembira di hadapanku.

" Lagi satu Hani, Kak su harap Hani lupakan je apa yang Kak Su minta hari tu ter ",pintanya.

Aku sedikit mamai terpinga-pinga. Yang mana?,soalku dalam hati.

Melihat wajahku yang blur Adreana Suraya menerangkan kekeliruanku.

" Yang Kak su mohon Hani lepaskan Abang. Kak Su bingung masa tu. Pertama kali mengandung. Hormon tak betul agaknya",selorohnya. Dan kami sama-sama tertawa.

" Betul??",ucapku bersungguh sungguh. Adehhh..cam tak caya pulak,bisikku. Sakit demamku seolah-olah kebah mendengar khabar itu.

" Ya sayang. Tapi boleh tak Kak Su mohon satu perkara lagi ",rayunya .

Dadaku berdebar. Janganlah dia tarik balik kata-katanya tadi,kata hatiku..

" Boleh tak Hani jadi adik Kak su?. Sebab Kak Su takde adik beradik lain ",.Matanya penuh pengharapan.

" ALLAH! Boleh kak..Hani pun tak pernah rasa kasih sayang dari seorang kakak",ucapku gembira. Alhamdulilahh..ALLAh..Kau permudahkan urusanku. Aku mengucap syukur dalam hati.


Tak lama kemudian Adreana Suraya meminta diri pulang. Siapkan makan tengahari dulu untuk Amirul. Aku tertanya juga kata Amirul Adreana Suraya bekerja tapi santai je kat rumah? Bagai mengerti persolan di mindaku Adreana Suraya menerangkan dia terpaksa berehat di rumah saja. Saranan dari doktor memandangkan kandungannya agak lemah lemah. Aku terharu. Dia sanggup menolongku walau tahu keadaannya berbahaya.

Baru saja aku mahu terlelap,telefonku berbunyi nyaring. Dengan mata terpejam aku terus menekan punat hijau.

" Cik Zara,you demam ker? ". Suara Adam kedengaran di hujung talian. Ada nada bimbang di situ.

" Emm..".

" Dah makan ubat tak tu ? ",soalnya lagi

" Emm..".

" Huda beritahu I tadi masa I cari you. Dia kata you MC 2 hari. Is that really bad? ",.Bertalu -talu soalannya.

" Emm..".Sememangnya pengaruh ubat buat aku seolah di alam khayalan. Itu saja yang aku mampu jawab.

" You nie mesti mamai Cik Zara. Okeylah,you have a good rest ya, makan ubat . If you want anything just call me dear.",katanya penuh nasihat.

" Emm.."

" Do you love me dear ?". Adam mencuba nasib.

" Emm..err..hah??!", mataku terbuka luas. Hilang semua ngantuk.Dari posisi baring aku bingkas duduk..What the...

Adam ketawa garau di talian.Kuat. Aku ketap bibir menahan malu. Geram. Ada juga bahagia..Alahai Adam...

" You lagi tadi emm..emm..so I usiklah,mana tahu you kata I love you too. ",katanya lagi dengan suara tertahan tahan menahan gelak.

" Okeylah dear. Rehat yer "

" Ia..I will",jawabku pantas menutup malu.Usik je ker? Adusss..malunyaaaa..

" Ingat,next Thursday masuk ofis yer. No cuti,no MC lagi . I need you masa meeting nanti.".

" Okey,I will ",..Ishh..mamat nih. Banyak tul songeh dia,aku menggumam.

" Jangan lupa tau". Adam mengingatkan berulang kali.

" Ia En Adam..I will",jelasku bosan.

" Marry me?",

"Okey, I will..ehhhh..whattt??",jeritku. Jantungku seolah berhenti berdenyut. Suara Adam jelas di talian berdekah-dekah ketawa. Tanpa menunggu aku terus menekan punat merah mematikan talian sekaligus menutup telefon. Kepala aku geleng. Adam..Adam..pandai menggula-gulakan perasaanku.. Alahaii...

Sememangnya bekerja dengan Adam amat menyenangkanku. Walau dia ketua jabatan,tapi dia tak segan untuk turun bersama-sama jika ada masalah berlaku. Dari pemerhatianku dia memang mudah mengucapkan sayang atau dear pada staff wanita. Tak hairanlah kalau di ofis ramai yang berebut mencintainya. Pakej yang cukup lengkap. Tampan,bergaya,berkarisma. Extra credit,dia anak Datuk. Lagilah tinggi saham!.

Cuma aku perasan akhir-akhir ini Adam bagai cuba untuk menyentuh hatiku. Menurut Kak Huda sikap Adam berlainan selepas aku bermula kerja. Adam yang dulunya sedikit serius kini semakin santai dan peramah. Mungkin sebab aura Zara kot,itu andaian Kak Huda yang membuat aku ketawa tapi tak lama.

Sebab kalau aku penyebabnya,Adam bakal kecewa jika dia tahu yang sebenarnya tentang statusku..tentang diri aku.. Aku resah sendiri. Kalau andaian itu benar,matilah aku...

Walau kini kasihku sedikit terhakis pada Amirul,namun aku masih lagi hormat padanya. Aku masih sedar statusku. Masih bersisa sayangku padanya. Cuma..kehadiran Adam menjentik perasaan aneh di hati. Semakin aku nafikan,semakin membara perasaan itu. Sedikit berbeza dengan perassaan yang aku alami ketika jatuh hati pada Amirul. Ianya kuat,ianya indah..Aduhhh..bagaimana boleh jadi begini..Ya ALLAH..kuatkan imanku!

No comments:

Post a Comment