Thursday, June 18, 2009

Dan Sebenarnya [9]

Hani Zahra



Lewat petang aku bergerak dari Mersing untuk pulang semula ke Kuala Lumpur. Aku sedikit pun tak memaklumkan pada Nadia. Cuma aku sedikit kesal kerana memberi dia nombor talifon bimbitku. Biarlah aku pergi. Nanti lagi lama aku di sana lagi banyak yang akan tahu. Aku juga tak mahu dia cuba lagi untuk menjodohkan dia dengan abang sepupunya. Huh! Kang tambah lagi satu masalah,getusku.


Agak lambat juga aku sampai di rumah. Hampir 11.00 malam.Aku duduk di birai katil sambil memegang kalender.Hari ini suamiku mesti dah balik. Tapi aku pasti dia bermalam di rumah maduku. Madu! Aduhaii..bagi orang madu itu manis,tapi bagiku pahit sepahit-pahitnya.


Walaupun di janjikan payung emas di akhirat kelak aku tetap tak sanggup.! Aku tak mahu ! Yang aku mahu sekarang ini,aku nak rebut kasih suamiku. Aku mahu pertahankan hak aku sebagai isteri juga. Apa nak jadi,jadilah! Adreeana Suraya..your honeymoon time its over...hahahahaa..aku ketawa semahu mahunya.


Buat pertama kali..aku tidur dengan senyuman. Tanpa setitis tangisan!


Jam enam pagi aku tersedar .Usai solat subuh aku harus bersiap kemas. Hari ini hari pertama aku di terima bekerja . Enggineering Tech Sdn Bhd. Anak syarikat Hi-Tech Engginering Holdings. Gementar juga perasaan. Jawatan yang aku sandang memaksa aku berada dengan kaum adam. Alahaii..dalam hati terdetik juga menyesal kerana memilih bidang ini sewaktu di universiti. Tapi apa nak buat...terima jelah.. sekurang-kurangnya aku taklah tanam anggur yang tak datangkan hasil. Dengan lafaz bismillah aku melangkah keluar rumah.


Aku perkenalkan namaku sebagai Zahra. Biarlah ada kelainan sedikit. Panggilan Hani untuk orang yang rapat denganku sahaja. Aku di beri bilik yang sederhana besar namun cukup selesa. Pejabat mula lengang walau jam menunjukkan pukul 11.00 pagi. Mungkin pergi melawat site agaknya,rumusku.


Alhamdulillah..semua berjalan dengan lancar,bisikku dalam hati. Teringat tadi masa sesi suai kenal.Status aku yang mereka kenali adalah bujang. Kalaupun aku kata aku dah berkahwin mereka mesti tidak percaya. Umurku baru menjangkau 25 tahun. Muda belia lagi! Itu kata Norhanim,salah seorang staff di sini. Lagi pula kalau aku kata aku isteri nombor dua,tak terbayang apa pandangan mereka. Biasalah..dunia..menghakimi tanpa memahami mengapa terjadi.


Interkom di meja berbunyi mengembalikan aku di alam realiti. Teragak-agak aku mengangkatnya.


" Zara. Dato' panggil masuk bilik dia". Suara Nurul Huda bergema di speaker.Dia adalah sekretari Dato . Berusia 30 an. Peramah orangnya. Tak lokek dengan senyuman.


" Okey..emm Kak Huda..tapikan..bukan Zara..tapi Zahra. Bunyi Zara tu macam kilang kicap jer tau. ",usikku.


Terdengar ketawa di sebelah sana. Telefon aku letak ke gagang. Aku mengemaskan diri dan melangkan penuh yakin .


Dato' Fuad bin Zulkarnain. Tertera nama di pintu biliknya. Pintu aku ketuk perlahan.


"Masuk!". Suara bergema dari dalam . Fuh kiri! Fuh kanan! Moga-moga takda apa-apa. Sekilas aku lihat Kak Huda ketawa kecil dan menggeleng-gelengkan kepala melihat telatahku.


Ruangan biliknya besar sekali. Pengarah Urusan lah katakan,gumamku. Tergantung potretnya di dinding. Buku-buku penuh di rak di belakangnya. Ada set sofa disitu.Untuk keselesaan tetamu yang datang . Hmm..mesti mahal set tu,bisikku perlahan. Kelihatan Dato' sedang berbincang dengan seseorang di talian. Penting agaknya sebab hampir lima minit aku berdiri tanpa berbuat apa-apa.


Akhirnya Dato' meletakkan gagang dan mengukir senyuman kepadaku dan mempelawaku duduk di hadapannya.


" You engineer baru tu ya. Welcome to the company Cik Hani Zahra. Terima kasih kerana pilih untuk bekerja di syarikat ini ". Tanganku di jabat erat.


" Is my pleasure Dato'. Lagipun I yang patut ucap terima kasih kerana sudi terima I bekerja di sini. Masih banyak lagi yang I patut belajar dari Dato. I hope Dato sudi beri tunjuk ajar. " Ucapku lembut.


" You dah kenal dengan semua orang kan? ",soalnya.


'" Emm.. tak semua Dato'. I belum kenal dengan my boss lagi. Dia takde hari ni.",balasku sambil tersenyum.


" Oh! Adam. My only son. Maybe he still at Johor . Kita dapat tender bina bangunan kerajaan setinggi 16 tingkat di sana . You as our engineer akan begitu jugak satu masa nanti. Kena lawat tapak. Kena hadapi dengan tender. Kena jumpa banyak orang. Komunikasi itu sangat penting. So cik Zara , you have to face this situation no matter whether you like it or not. Got it? ". Tegas sekali suaranya. Adusss..kecut sudah perutku!


" Definatly Dato!. I terima jawatan ini bermakna I dah bersedia untuk semua itu ",jawabku tegas. Hmm..melekatlah nama kilang kicap kat aku


"Good! I like your personality! Berani ambil risiko ". Pujian Dato' buat aku tersenyum. Kalau aku tak berani taklah aku jadi isteri ke dua,kataku dalam hati.


Kalaulah Dato' tahu siapa aku yang sebenarnya..mungkin bukan perkataan berani yang di tujukan padaku..entah apa tafsiran dia agaknya,tambahku lagi.


" Okey Dato'. Kalau takde apa-apa lagi,saya keluar dulu. Sekali lagi terima kasih Dato' kerana beri kepercayaan kepada saya. ", ucapku dan terus berdiri.


Setelah di beri keizinan aku mengatur langkah untuk keluar namun pintu biliknya di tolak dari luar tanpa sempat aku memegang tombol. Melayang tubuhku dengan kejadian itu.


Aduhhhh... aku terduduk keras. Mukaku panas! Alahai malunya! Jatuh di hari pertama bekerja . Depan Dato' pulak! Tak reti ketuk dulu ker??, jeritku dalam hati menahan denyutan di punggung.


" Ehh..sorry..tak tau ada orang. Awak ok ker ?". Dia bertanya bila melihat aku diam tak berkutik.


Banyaklah kau aku ok! Sakit tau tak! Bodoh betul!,bentakku . Tapi dalam hati je. Nak mati ker kalau cakap depan depan. Sah-sah kena reject kerja dek Dato'.


Eh..kejap..kejap..suara itu!!..Seperti pernah dengar ,tapi di mana ya?


Aku memanggungkan kepala . Pandangan kami bertemu. Aku lihat dia seakan tergamam. Sesaat..dua saat..tiga saat..dia masih lagi merenungku denagn pandangan yang aku cukup takuti. Aku bukannya anak-anak kecil yang tak paham erti renungan itu. Lembut dan seakan menggoda. Ehhh..apa pulak aku nih..Astagafirullah!..Tapi aku masih tak mengalihkan memandang dia. Aduhaii..redupnya pandangan mata....


" Ehem..". Deheman Dato' menyedarkan kami berdua. Kelam kabut aku berdiri walau bisa masih terasa. Jangan lembik Hani,bisikku perlahan.


" Cik Zara, kenalkan. En Adam.My son and he is your boss,",Ayat terakhir Dato buat aku bagai terkena renjatan elektrik. Adam..ohh..sedap nama..anak boss lah nie..bos aku..errkkkk!! alamak! bos aku ker?..nasib baik dia tak tau aku kutuk dia tadi. Sedaya upaya aku melindung rasa gelabah yang datang tiba-tiba.


" Hai..Zara..what a nice name",.Aku menyambut huluran tangannya. Dia menggenggam erat. Seerat pandangan matanya menjamah seluruh mukaku.


Heyyy..berhentilah pandang wehhh!!,jerit hatiku.


" Err.. Dato..En Adam..ehh bukan..boss. I keluar dululah yer,kalau takde apa -apa lagi ". Aku tundukkan kepala sedikit dan terus keluar. Namun sempat aku terdengar Dato' bertanya anaknya.


" Heyy..whats going on son? Apa tu tadi ". Dan pintu tertutup rapat. Yang terdengar dari luar gabungan gelak tawa mereka. Aku mengurut dada perlahan.. Alahaiii..dugaan betulll!..


" Kenapa Zara ? ". soal Kak Huda bila melihat aku masih berdiri statik di hadapan pintu.

" Kenapa apa kak? ",soalku pelik memandang tepat wajahnya.

Kak Huda menggeleng kepala dan tersengih kecil.

" Takde apa apalah ',jawabnya selamba dan berlalu menuju pantry.

Huh! Pelik betul semua orang kat sini.,getusku. Apa lagi lah yang akan aku jumpa karang..Dan aku berlalu bilamana jam aku lihat sudah pukul 12.00 tengahari. Cepatnya waktu!

No comments:

Post a Comment