Thursday, June 25, 2009

Dan Sebenarnya [17]

Hani Zahra


Aku menolak troli. Mencari ruangan makanan dalam tin di Giant. Sedang leka membelek satu tin demi satu bahuku di tepuk. Aku menoleh. Nadia! Dia menjerit dan kami berpelukan.

" Sampai hati ko Hani. Balik sikit pun tak beritahu aku. Alih-alih tinggal no tepon jer",rajuknya.

" Sorrylah sayang.Aku nak cepat hari tu. Lupa ".

"Kau buat apa kat sini Hani? ",soal Nadia .

" Basuh kain".

" Kau memang mereng Hani. Manader org basuh kain kat Giant nih ?".

" Abeh, dah tahu lagi kau nak tanya. Aku mereng ker ,kau yang mereng? ".

" Cakap dengan kau ni kan Hani,selalu aku yang akhirnya terkena ".

" Kau sorang je ker Nad?. Mana hubby ngan anak kau ?". Mataku melingas mencari.

" Ada. Anak aku kat rumah mak. Hubby aku pergi outstation. Seminggu.So aku jadi bujang ler nih wehh..Jalan-jalan cuci mata ". Nadia ketawa.

" Kau ni kan Nad,dari dulu tak ubah perangai gila-gila tu ".

" Ishhh..takpelah,asal aku tak gila." Nadia terusan ketawa. Aku mampu tersengih dan gelengkan kepala. Nadia..Nadia..memag macam dulu. Ketawa tak ingat dunia.

Selepas membayar Nadia mengusulkan agar berehat di medan selera. Suasana agak lengang. Setelah membeli minuman Nadia terus saja memberikan soalan direct padaku yang buat aku rasa nak menjerit jer tika itu.

" Kau kenapa Hani?."

" Kenapa apa?". Aku tengok muka Nadia serius. Tak pernah serius begitu sepanjang perkenalan kami.

" Kau anggap aku kawan kau tak Hani ?",soalnya penuh provokasi.

" Of course sayang...ishhh.kau ni Nad...menakutkan aku jer ".

" Then,kenapa kau sorokkan masalah pada aku?". Aku paling muka ke arah lain. Pura-pura buat tak tahu.

" Hani...". Suara Nadia berubah. Mungkin dah tak sabar dengan sikapku.

Keluhan terhambur di bibirku. Aku pandang muka dia. Nak jer aku menangis saat itu. Tapi tempat awam. Kang apa pulak orang fikir.

" Entahlah Nad. Aku letih sebenarnya dengan hidup ni".

" Ceritalah Hani..mana tahu aku boleh bantu '. Nadia menggenggam tanganku. Dia tersenyum.

" Aku tak tahu dari mana nak mula Nad. Rumit rasanya '.

" Takper..aku tunggu ".

Aku tarik nafas panjang. Kalau dulu aku tak mahu berkongsi cerita dengan sesiapa,tapi aku tak mampu. Aku tak sekuat yang mereka sangka. Bibir memang menguntum senyum tapi hati aku cukup luka..bukan berdarah malahan sudah hancur! Lumat!

" Aku dah berkahwin Nad ". Roman muka Nadia berubah. Jelas dia terperanjat.

" Isteri nombor dua",tambahku lagi.

" What?? Hanii..are you kidding me ? ". Suara Nadia separuh menjerit.

" Nope".

" But why Hani? Kenapa kau boleh jadi begini? ". Soalan Nadia buat hatiku terusik. Tanpa mengetahui cerita,wajahnya sudah boleh aku baca. Sinis!

Lalu,aku ceritakan semua sekali yang terjadi. Satu pun tak tinggal. Termasuk 'cubaan' Amirul tempohari. Tentang Amirul,tentang Adreana Suraya,juga tak tinggal..Adam...

" Hani,aku nak tanya. Kau jawab jujur ya". Aku mengangguk.

" Kau sayang Amirul tak ?". Aku pelik. Soalan macam apa nih?

" Tentulah..dia suami aku",jawabku tenang.

" No..maksud aku sayang sesungguhnya ?". Aku terdiam. Sebenarnya hati aku mulai tawar dengan sikapnya yang sambil lewa. Sering melebihkan Adreana Suraya.

" Okey..kau takmo jawab takper..yang nie aku nak tanya lagi . Harap-harap kau betul-betul jujur tau ". Nadia senyum.

" Kau cintakan Adam?". Berderau darahku. Tak sangka Nadia boleh bertanya begitu. Errr..cintaa??entahh..tapi aku dapat rasa aku rindukan dia..cemburu bila dia di hampiri orang lain. Risau bila dia sakit. Tapi aku tak tunjukkan semua tu.

" Apa gunanya Nad.? Diat tak tahu status aku. Kalau tahu entah apa yang di fikir agaknya.",keluhku.

" Kau berhak bahagia Hani. Kau ni tak habis-habis mengalah. Dari zaman U sampai sekarang",tegur Nadia. Yaaa..apa yang dia kata memang betul. Prinsipku mengalah bukan beerti kalah. Biarlah dari timbulkan sengketa.

" Habis kau nak aku buat apa Nad?.Tinggalkan Amirul dan lukakan mama.? Kau tak tahu betapa terhutang budinya aku pada mereka kerana membesarkan aku tau '".soalku geram.

Nadia terdiam. Dia juga buntu.

" Lagipun Nad. Kalaupun jodoh aku tak panjang dengan Amirul,kasih aku ke Adam tak semestinya bersatu. Pandangan orang Nad,janda kahwin dengan bujang. Sah-sah orang cop aku janda gatal. Nak pulak aku pernah jadi isteri nombor dua. Tambah lagi kena ceraikan.Kencanglah depa mengata aku ',luahku sayu.

" Takpelah Nad. Biarlah aku berkorban sikit demi membahagiakan orang sekeliling. Mama dah tua. Tah berapa lama umur dia kan. Tapi aku mohon kau rahsiakan semua ni yer."

Dia mengangguk perlahan .Ada sendu di muka Nadia. Dan aku seboleh-bolehnya menahan air mata dari gugur.

" Kesian kau Hani. Aku pun tak tahu macamana kau boleh setabah ini ". Aku tersenyum tawar. Aku tak tabah,tapi aku terpaksa tabah Nad,bisik hatiku.

" Ehh cerita -cerita jugak, dah pukul berapa ni? ". Aku pandang jam. 9.00 malam.

" Lahhh!! Aku lupa,anak akuu!!'. Nadia kelam kabut bangun mengemas diri. Aku ketawa dengan tingkahnya.

" Kau kata anak kau kat rumah mak. Apa yang nak di risaunya.Tak hilang pun '. selorohku sambil bangun juga.

Tapi tak sangka sewaktu aku bangun aku terlanggar dengan seseorang. Dia menekan perutnya bila terkena bucu troliku.

" Ehhh..abang Is! ",jerit Nadia. Aku tergamam. Akhirnya aku berjumpa dengan Iskandar,sepupu Nadia. Orang yang aku elakkan mahu berjumpa di dunia ini.

" Hai". Itu ucapannya. Saat itu,waktu itu kalau di toreh mukaku pasti tak berdarah. Pucat!










No comments:

Post a Comment