Wednesday, June 10, 2009

Dan Sebenarnya [1]


Hani Zahra

Resah!
Itu yang ku rasakan saat ini. Sejuknya penghawa dingin tak mampu menenangkan hati yang gelisah. Jam ku kerling di sisi katil. 11.30 malam dan serentak itu pintu terbuka.
Ku lihat dia tenang berjalan ke arahku .

"Tak tidur lagi Hani ?" ,soal dia perlahan dan duduk di sebelahku.

"Errr..emm..belum ",jelasku tapi tak mampu memandang wajahnya. Malu menguasai diriku walau aku tahu aku halal buat dirinya.

" Hani, abang ada perkara nak cakap dengan Hani.Abang mohon pengertian dari Hani.Juga abang mohon,Hani jangan sangka abang tipu Hani..abang..abangg dah tau nak buat macamana "
Roman mukanya penuh sendu,keliru,takut semuanya bercampur satu.

Aku raih jari jemarinya . Sejuk! seperti aku jua.

" Apa dia abang,ceritalah,Hani takkan marah " bohongku walau getaran dada bagai nak pecah.

Dia menarikku di birai katil dan terus berlutut sementara aku diam menanti butir bicaranya.Jelas kekusutan terlukis di wajahnya. Ku perhati mata,mulut,hidung..aduhaii..semua serba sempurna!

"Hani..abang tahu,kita berkahwin atas desakan mama,abang tahu Hani tak bersedia,malah abang jugak terkejut bila mama cakap seminggu lepas.Hani kan tahu mama sakit semenjak papa dah takde,so abang tak boleh nak buat apa."

" Abang juga tahu Hani tak cintakan abang dan abang juga anggap Hani macam adik abang sendiri "

Zapppp!! Bagai belati menghiris di hatiku. Tak terpandang wajahnya di depanku. Duhai hati..tabahlah dikau...Abang! Hani cintakan abang! malah terlalu cinta abang dari dulu hingga kini ! Hatiku menjerit berulang kali..

" Satu lagi yang Hani perlu tahu. " tambah dia dengan perlahan.

" Yang sebenarnya, abang dah berkahwin Hani " jelasnya tenang.

Allah! ucapku perlahan. kalau tadi hatiku bagai di hiris kini terasa di cincang halus.Lumat!

" Maknanya, Hani isteri kedua abang ?" soalku perlahan menahan hebatnya getaran perasaan.

" Ia"

" Tapi,bagaimana? Dengan siapa? Cantik tak dia ?',soalku lagi untuk menceriakan suasana. namun dalam hati bergumpal rasa yang maha bisa.

" Nama dia Suraya ,kami berkahwin di luar negara,abang terlalu cintakan dia Hani.Tak lengkap hidup abang tanpa dia.",kata dia penuh bahagia.Ku lihat wajahnya bercahaya setiapkali menyebut nama Suraya.

" Abang ingat nak beritahu mama bila balik sini.Nak buat kejutan. Tapi..abang yang terkejut akhirnya. Kasihan Suraya,masa abang beritahu dia, dia menangis tak berhenti ",ucap dia sambil mengesat air mata. Dia menangis???..aduhaii..suamiku..sungguh besar cintamu pada Suraya hingga sanggup menitiskan air mata.

" Abis,abang nak Hani buat apa ? Bercerai? " soalku tanpa memandang wajahnya.

" Hani..pleaseee..jangan buat begitu.Nanti apa orang kata,baru je menikah,bersanding,tiba2 bercerai esoknya. ",tukasnya tiba-tiba.

Serentak,aku menoleh dan merenung dia.

" So?,abang ada cadangan ker?",renungku tajam..Lelaki inikah yang ku cinta?Hanya memikirkan perasaan orang lain tapi tidak aku,sedangkan aku isterinya! Tiba-tiba aku jadi mual dengan sikapnya!

" Abang rasa,biarlah kita teruskan perkahwinan kita,demi mama",ucapnya berdiplomasi dan menekankan sebutan 'demi mama'.

Sejenak aku tersedar.Mama! Andai mama tahu yang sebenarnya,pasti kelangkabut semuanya. Anak yang di sangka bujang ternyata sudah berkahwin tanpa pengetahuannya.

" Abang mohon pengertian Hani,rahsiakan semua ini sehingga abang bersedia berdepan dengan mama. Lagipun,abang dah bersumpah dengan Suraya,jiwa dan jasad abang hanya untuk dia."

"Jadi,perkahwinan kita hanya di atas kertas saja ke?" soalku penuh debaran. Abang..tolong jangan angguk..tolong bang!jangan buat Hani begini! jerit hatiku berkali-kali.

Perlahan- ahan dia mengangguk dan memohon maaf. Saat itu,ketika itu,tubuhku menggigil kuat menahan pedihnya perasaan. Beginikah harga yang harus ku bayar atas semua pengorbananku selama ini? Ya Allah...kuatkan perasaanku...

Ku kumpulkan kekuatan dan cuba tersenyum.

" Abang..InsyaAllah, Hani akan cuba untuk tunaikan semua.Pengorbanan abang untuk mengahwini Hani pun sudah cukup besar.Rasanya tak salah andai Hani korbankan perasaan Hani kali ni untuk mama..lagipun,Hani pun anggap abang macam abang kandung Hani selama ni "bohongku lagi.

Tak mengapalah,bohong untuk kebaikan semua,desis hatiku.

" Terima kasih Hani..Terima kasih sangat! Tak terucap dengan kata-kata rasanya! Okey,abang nak call Suraya dulu,nak beritahu dia. Hani tidur dulu yer",ucapnya penuh gembira dan bingkas meninggalkan aku sendirian .

Demi saja pintu tertutup,air mata yang tertahan terus laju menitis. Terasa sakit sekali hati ini. Ya Allah..inikah rahmat yang kau hadiahkan padaku usai saja aku bergelar isteri?
Mereka mengharungi malam pertama dengan tangisan bahagia sedangkan aku?
Puas menangis tak sedar aku tertidur di pinggir katil sendirian.

2 comments:

  1. wahhh sebuah citer yang menarik..
    bergetar bila bc...
    chaiiiyuukk...chaiiiyukkk.. teruskan..

    ReplyDelete
  2. permulaan yg baik
    sedih ble bc ttg hani

    ReplyDelete