Thursday, June 18, 2009

Dan Sebenarnya [10]

Hani Zahra

Sedar tak sedar usia perkahwinan kami menjangkau tiga bulan. Aku masih tetap seperti dulu. Bertemu suamiku hanya sekali sekala. Dia jarang ada di rumah. Kalau adapun waktu hujung minggu sahaja. Tak tahu mengapa kalau dulu tekadku tak mahu berkompromi dengan Suraya seolah-olah mati. Berita yang aku terima dua minggu mereka pulang dari Bali membantutkan niatku selama ini. Masih terbayang wajah suamiku yang aku temui ketika senja merangkak tiba.

" Hani. Abang ada berita nak cakap ni. ". Tanpa menunggu aku membuka kasut suamiku meluru kearah pintu mendapatkanku.

Aku yang terpinga-pinga tak sempat berkata apa-apa. Dia menarik aku dalam pelukan. Hmmm..bahagia menjentik perasaan. Tapi tak lama...

" Kak Su mengandung Hani!! Abang akan jadi ayah! Abang gembira sangat! ",jerit dia gembira.
Dadaku bergoncang maha hebat. Aku seakan sukar untuk bernafas.. Allah..Allah..Allah..bisanya hati ketika itu. Nasib baik aku masih dalam rangkulannya. Kalau tidak pasti kakiku lembik ketika itu.

Dia memegang kedua pipiku. Wajahnya sudah cukup menyatakan segalanya. Air mata aku tahan. Tak mahu merosakkan saat gembira. Gembira?? Gembirakah aku??

"Alhamdulillah..",aku memaksa untuk mengukirkan senyuman . Sukarnya aku rasakan.

" Tahniah abang",ucapku menahan sendu. Seketika roman wajah suamiku berubah. Aku tahu dia mula sedar duduk perkara sebenar. Siapa aku yang sebenarnya di sisi dia.

" Maafkan abang Hani. Abang dah cuba untuk buka pintu untuk Hani. Tapi tak boleh.Abang terikat dengan sumpah abang sendiri. Abang berdosa dengan Hani..Maafkan abang Hani ",ujar suamiku bersungguh-sungguh.

" Abang dah beritahu mama? ",soalku cuba mengalihkan tumpuan.

" Belum. Abang tak tau nak cakap macamana. Hani kan tahu sendiri kesihatan mama ",dia mengeluh kuat.

Aku pandang wajahnya. Bukan salah dia,bisik hatiku. Salah aku..sebab aku tak pandai menjaga hati agar tak terjatuh cinta. Salah aku sebab tersilap tafsir dengan kasih yang dia beri selama ini..tapi..kalau dia berterus terang dengan mama yang sebenarnya pasti aku tak terikat dengan kisah rumit ini! Salah dia..memang salah dia,bentak hati dan mindaku.

" Abang..kita bercerai jelah ",. Tanpa sedar perkataan itu meluncur laju dari mulutku.

Dia terpempan. Seakan tidak percaya denagn apa yang aku kata. Aku sendiri tak menyangka aku boleh bertindak sebegini jauh.

" Hani dah gila ke? Hani sedar tak apa yang Hani cakapkan ni ",marah suamiku. Mukanya jelas tegang. Elusan tangan tadi terus terhenti. Dia bangun dan menjauh. Tengkuknya di usap berkali-kali.

Darahku menggelegak naik. Bersama tak mahu,berpisah pun tak mahu. Apa yang dia mahu sebenarnya ? Jengkel hatiku sudah di tahap maksima.

" Abis,abang nak Hani buat macam mana. Abang sedap-sedap bahagia dengan Suraya,sedangkan Hani nie macam tunggul abang buat. Suka hati nak balik atau tak..Hani sakit atau tak..Hani benci keadaan macam nie. Abang pernah tak fikir, hah? ". Suaraku mula meninggi.

" Hani jangan nak kurang ajar dengan abang !",jari telunjuknya lurus di mukaku. Saat itu aku rasakan dia bukan Amirul Fahmi..Amirul Fahmi penuh dengan kasih sayang,penuh dengan perhatian. Dia berubah sikap seratus peratus dalam soal Suraya!

" Hani bukan nak kurang ajar. Tapi abang yang buat Hani macam gini. Abang tau tak,berdosa besar bila tak berlaku adil . Abang tak tunaikan tanggungjawab abang sebagai seorang suami, esok kat akhirat abang jawablah! ", sindirku kuat.

Tiba tiba tubuhku di dorong kuat. Aku terduduk di sofa.

" Ooooo..tanggungjawab yer. Kau nak sangatkan. Sini..aku bagi tanggungjawab aku ",katanya kasar. Hilang sudah panggilan abang. Dia mara dan merentap bajuku. Pipiku di gomol semahunya. Badanku di hempap kasar.

Dadaku seakan mahu pecah. Aku mahu belaian manja bukan begini lagaknya! Ketakutan mula menguasai. Aku meronta kuat. Ya Allah! Tolong hambaMu..rintihku perlahan.

Entah dari mana kekuatan itu datang,aku menolak tubuhnya keras. Ringan saja tanganku melekap di pipinya. Air mata dah berjurai. Dia bagaikan tersedar. Aku terus lari memanjat tangga. Pintu kamar aku tutup dan terus menguncinya dari dalam. Lemah semua anggota . Aku terkesot bersandar.

Sampai hati abang..buat Hani begini..Hani seolah-olah pelacur abang umpamakan,rintihku perlahan.

Aku dengar suamiku memanggil dari luar merayu memohon maaf. Aku pekap telinga. Tak mahu dengar semua pujuk rayu lagi. Hani benci abang! Hani benciiiii!! Hani benciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!..aku menjerit semahu-mahunya.Aku tak kisah dah samaada dia dengar atau tidak. Aku dah tak peduli..!! Pergiiii!!! Pergiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!...

Tak lama kemudian aku dengar ngauman enjin keluar dari perkarangan rumah. Hari itu entah mengapa..aku sudah tahu noktah perjalanan hidupku..yang aku tahu esok lusa aku tak mahu lagi berhadapan dengan sendu !

No comments:

Post a Comment