Tuesday, June 23, 2009

Dan Sebenarnya [15]

Hani Zahra



" Aii sayangg". Adam muncul tiba-tiba di hadapanku. Aku yang ketika itu sibuk menilai pelan yang terlakar di meja tersentak.


" Apa sayang-sayang? ',balasku menutup rasa terperanjat. Hishh..dia nie..aku tengah serabut lagilah wat lawak yang tak berapa bodoh tu. Mataku masih tak lepas memandang kertas.


" Lagi you marah laaaggi you nampak comel Cik Zara ',ujarnya meleret.


" Sibuk sangat ker sayang? ',tanya Adam setelah aku berdiam diri tak menjawab tadi.


Aku dongak kepala. Adam tersengih-sengih bak kerang busuk je.


" En. Adam, boleh tolong tak ? ",soalku serius.


" Boleh..for you anything pun boleh my dear ".,


" Boleh tolong keluar tak. I baru je baik demam. Sekarang I banyak kerja . Tak kuasa nak dengar lawak you pagi-pagi ni lah ".


" Cik Zara. Kat sini I boss ker you boss? Suka-suka hati halau I keluar pulak ?".,soalnya serius.


" Emmm..memanglah you boss En.Adam. So,sebab you boss lah I mintak tolong you keluar,I nak siapkan paperwork ni. Nanti kalau tak siap,bukan I jer kena bambu..dengan you sekali tau ",jelasku sambil ketawa. Tapi dalam hati kecut bukan main..Aku dah terlepas kata pulak ngan anak boss..mati aku..matiiiiii....


" You memang suka menjawabkan Cik Zara "


" Ehhh..baru tau ker En.Adam ?",selorohku


" See..see..jawab lagi. Hisshh you kan..nasib baik kat ofis,kalau kat luar taulah I nak buat apa ",ugutnya.


Aku ketawa besar. Ringan sedikit masalah yang melanda sebentar tadi. Adam memang menceriakan hidupku.


" You nak apa sebenarnya En Adam. Pagi lagi dah tercegat depan I ?".


" I nak you lah ".


Aku membeliakkan mata. Adam ketawa. Ya ALLAH...tolong matikan perasaanku ni..janganlah bagi berkembang...


" Emm..sebenarnya..mother I nak jumpa you this afternoon. Lunch together. Nak ucapkan terima kasih sebab tolong dia hari tu."


" Hah??"..


Aku terkesima. Jumpa?? Adehh..dehh..


" Err..seganlah ". Tanpa sedar perkataan itu meluncur keluar.


" You nak segan apa cik Zara ?. You ok apa .Dah cukup perfect pun bagi I. Ada muka,hidung,mulut,comel lagi. Geram I tau ".


" Heyyyyy!! You should not say like that! ",marahku..Err,,marahker? Yang pasti perasaanku makin berbunga-bunga. Cuma aku tutup dengan riak bicara.


" So Cik Zara. Be ready yer. 12.45 sharp you mesti ada kat bawah. No but,no excuse. ".


Tak sempat aku berkata jawapan ya atau tidak, Adam bangun berlalu menjawab panggilan telefonnya.


Aku termenung seketika. Yang sebenarnya aku risau. Bukan segan. Takut-takut ada harapan di sebalik pertemuan. Aku pasti ketika ini Adam mengharapkan 'sesuatu' dari aku. Dari lirikan,dari renungan,dari gaya bahasa,aku yakin sangat Adam meletakkan aku di sudut hatinya.

Walau aku juga merasa begitu tapi....


Alahaiii...kusutnya masalah,keluhku. Aku kerling jam di meja. 9.00 pagi. Pukul 10.30 ada mesyuarat dengan Datuk. Hemmm..kalau di layan masalah memang tak habis,bisikku.

Aku kembali menatap pelan yang kian rumit dari hari ke hari.

***********************************************************************************

Adam mengintai di balik cermin gelap biliknya. Di pandang telatah Zara yang semakin lama semakin mencuit jiwanya. Ada rindu memekar dalam dada. Masih teringat lagi betapa kalutnya bila Zara cuti kecemasan dan cuti sakit. Segala kerja tak di buat. Kusut memikirkan keadaan Zara. Dia tahu Zara faham maksud hatinya. Dia juga tahu Zara mengerti semua bahasanya. Cuma dia tak pasti mengapa Zara seakan menjauh bila dia berkias-kias dalam bicara.

'Kenapa ya?,soal hatinya.

"Dah berpunya ker?. Tapi aku tak pernah nampak pun sesiapa di rumahnya. Macam tinggal seorang ',soal hatinya sekian kali.

Tanpa Zara ketahui, Adam pernah mengekori keretanya untuk menyelidiki serba sedikit tentangnya.

Adam juga tak mengerti begini sekali rasanya jatuh cinta. Teringat dia pada dua pupunya yang hampir-hampir jadi tunangnya dulu. Kalau dia tak berkeras menolak ,tentu dia dah menjadi suami orang. Ketika itu dia terlanjur jatuh cinta dengan sesorang ketika menghadiri majlis kenduri di rumah Mak Usu,adik mamanya. Namun cintanya tak pernah berbalas. Sakitnya rasa menanggung rindu sengsara.Mungkin itu balasan ALLAH kerana kecewakan dua pupunya itu. sehinggakan sampai hari ini dia tak berjumpa dua pupunya. Marah barangkali,desis hatinya.

Aduhai Zara!..Adam tersengih sendirian. Terbayang lagi keprihatinan Zara waktu di Melaka,ketika meninjau site. Walau Zara kekok berdua dengannya tapi sedaya upaya memaniskan muka. Terngiang-ngiang di telinga ketika Zara membebel tentang penjagaan kesihatannya.

" You kenapa En.Adam ". soal Zara risau setelah lihat Adam berkerut memegang perut.

" Gastrik kot. Sakit semacam jer perut ni ". Adam cuba tegakkan badan tapi cuma seketika. Dia kembali membongkok.

" You tak ambik breakfast ker pagi tadi ",soal Zara lagi.

" Errr..tak..tak sempat ". Adam menjawab lambat-lambat.

" You tunggu sini. I ambik kereta dulu. Pergi klinik then balik hotel.You kena rest. Mana boleh buat kerja kalau gini.".

" Emm..tak payahlah. Nanti ..",tak sempat Adam berkata Zara dah melangkah.

" Zara!"

" No! You just wait here! No excuse!",tegas Zara.

Adam mengeluh dan akhirnya mengangguk. Tersenyum.Terbit perasaan kasih di hatinya.

" You nie kan En.Adam . Nak di nasihat dah besar panjang. You tau kan breakfast tu penting. Why you skip?. Don't tell me you tak sempat. Bukan you yang kena masak . Rasanya rumah you ada pembantu. Dah tau ada gastrik lagi nak gaduh dengan perut tu. Nasib baik I bukan mak you tau. Kalau tak dah lama telinga tu I piat-piat '". Bebel Zara panjang ketika kereta meluncur pergi.

Adam hanya senyum. Baginya apa yang Zara katakan bagaikan muzik indah di telinganya. Sedikit pun tak ambil pusing.

" Heyyyyy! I dok cakap dia dok sengih sensorang. Tu sengih dah baik ker perut tu ",sergah Zara.

Adam mengurut dada terperanjat.

" Adus sayang, I tengah sakit ni lagi you nak sergah-sergah ",rajuknya.

" Apa sayang-sayang?. Dah sakit gitu masih nak bersayang-sayang pulak ". Lepas jer Zara berkata.

Adam ketawa. Seketika sakitnya bagaikan hilang andai berada di sisi Zara.

Adam mengeluh. Zara seringkali mengelak bila dia menghulurkan kasih. Selalu biarkannya sepi.
Zara..zara..bila lah hatimu dapat aku miliki ?. Adam meraup mukanya. Dia bingkas berdiri . Kali ini memilih di tepi jendela melihat panorama KL dari tingkat empat belas. Mentari di luar mula membahang. Sebahang cintaku!,bisik hatinya. Kalaulah Zara dapat merasakan betapa aku cinta...

Deringan telefon mematikan lamunannya. Adam bergerak menuju meja. Gagang di angkat. Lima minit kemudian Adam tersenyum. Zara! I'll make sure you will be mine..someday..,bisiknya.

*********************************************************************************

Hani Zahra


Jam aku kerling. Hampir pukul 1.00 tengahari. Aku pandang muka Adam yang membelek-belek menu di tangan. Pandangan aku lemparkan di seluruh tempat. Cantik kafe' nih. Tempat orang kaya je kot. Semua bergaya jer nampaknya,desis hatiku.

Aku kembali menatap menu.Nama makanan dia pun pelik-pelik. Mak aihhh..mahal gilers..nasib baik bukan aku yang bayar. Kalau tak..huhuhu..mesti kopak nih,bisikku perlahan.

" You nak makan apa Cik Zara ? ",soal Adam meletakkan menu kembali di meja.

" Errrr..we suppose to wait your mother rite ? ". Adam senyum tapi bukan senyum ikhlas. Tapi seolah-olah ada agenda tersendiri.

" My mum can't make it. She forgot that she have an appointment with Dr. Faiz ",ujarnya tersengih -sengih.

" What?. Then why you not tell me earlier ?". Aku bersuara geram tapi perlahan. Yelah tempat ekslusif,malu jer nak terjerit-jerit. Air muka nak kena jaga jugak...

" Hmm..why ya..if i tell you earlier,you nak ker lunch dengan I ? ",suaranya sayu.

Aku terkesima. Ya tak ya jugak ek?. Selama ni kalau dia ajak lunch aku sering tolak..

" Errr..kat sini apa yang best ek?. I tak pernah makan kat sini,so I tak tahu ". Aku tanyakan soalan lain. Menu aku pandang sekian kali. Rimas bila Adam dah bersikap begitu. Serba salah sebenarnya bila bercerita tentang peribadi.

Walau menunduk aku tahu wajahnya berubah. Terluka dengan sikapku.

Maafkan I Adam,bisik hatiku. Biarlah begini,terluka dulu dari terluka kemudian hari..

" Cik Zara, you tahu tak ". Adam bersuara selepas dia memesan makanan bagi pihakku. Suaranya tiba-tiba menjadi ceria.

" Tak tahu",jawabku pendek .

" Hahahhahahaaa..I belum cakap lagilah,memanglah you tak tahu ". Adam ketawa lepas. Aku tersenyum . Pandai betul dia mengubah suasana. Dari suram ke arah gembira.

" Sebenarnya..errr.. I pun tak pernah datang ke sini. '" Adam mengenyit matanya. Aku terlopong.

" Then tadi you pesan apa ",soalku.

" Actually..errr.. I pun tak tau ". Bergegar badannya ketawa.Aku geleng-geleng kepala.

Ya ALLAH mamat nih! Tadi pesan macam konfident sangat! Sabo jelah! Hishhhhhh!!!

1 comment:

  1. Seronok baca kisah Hani ngan Adam. Usikan nakal Adam... Hani yg malu2 tp mahu.. hehehehe

    ReplyDelete