Friday, June 26, 2009

Dan Sebenarnya [18]

Hani Zahra

" En. Adam! ".

" Cik Zara? ".

Nadia terpinga-pinga melihat aku dan Adam. Jelas mukanya menyimpan seribu satu persoalan.

" Hani,kau dah kenal ker dengan Iskandar ?". Soal Nadia keliru.

Hah! Aku terpempan. Ini ker Iskandar sepupu Nadia?. ALLAH...keciknya dunia.

" Dhia dah kenal dengan Zara ?". Adam bertanya. Mukanya juga berubah.

" Well..abang Is, ini dia Hani Zahra. Orang yang abang Is nak jumpa dulu. Orang yang abang Is angau separuh gila ". Nadia memandang wajahku dan tersengih bak kerang busuk.

" Dan Hani, perkenalkan..abang sepupu aku. Adam Iskandar ".

Aku dan Adam hamnya memandang tanpa bicara. Saat itu kalau boleh aku nak lari jer. Tak mahu berada dalam situasi itu. Malunya bila kenangkan kembali sikapku yg dulu.

" What a small world. " Adam tersenyum penuh maknya. Ketika itu hanya Tuhan saja yang tahu betapa bersyukurnya dia. Patutlah pertama kali bersua dengan Zara di pantai dulu dia seakan-akan dekat dengan dia,desis hati Adam.

Aku masih lagi statik. Terperanjat dengan kebetulan yang tak di sangkakan. Ya ALLAH..apa yang sebenarnya KAU mahu tunjukkan padaku ?

" Hani..kau kenapa ? ",bisik Nadia bila lihat aku diam tak berkutik.

" Adam..dia Adam ",keluhku perlahan. Riak wajah Nadia bertukar. Dari teruja gembira menjadi simpati. Mungkin dia mula mengetahui jalan duduk siapa Adam. Adam yang tak mugkin jadi dari hidupku.

" So..I kena panggil you Hani ker ? ". Adam bersuara. Mungkin pelik melihat aku berbisik-bisik dengan Nadia sebentar tadi.

" I prefer Zara En. Adam.." . Aku mengerling Nadia yang sudah berkira-kira untuk pulang. Bimbangkan anaknya barangkali.

" Errr..korang,kalau takde apa-apa,aku balik dulu Hani. Lewat sangat. Kang anak aku buli mak aku pulak. So,abang Is,Dhia balik dulu ya. Jemput datang rumah,mak bising lama abang tak datang '.

" InsyaAllah Dhia. Nanti abang datang. Tapi kali ni bawak teman ". Adam melirik padaku.

" Yelah . Hani aku balik dulu. Apa-apa kau call aku yer ". Nadia memeluk erat tubuhku. Seolah-olah pinjamkan sedikit kekuatannya buatku.

" Kirim salam kat mak kau yer Nad. Ada masa aku jenguk ". Nadia mengangguk dan melangkah pergi. Aku hanya melihat dia berlalu. Dalam hati berdebar-debar. Bertemu dengan orang yang aku tak sangka kebetulannya selama ini.

" Err..En.Adam sorang je ker?.Buat apa kat sini? ". Aku memulakan soalan.Cuba memulakan bicara.

" Adam..just Adam. Kita di luar pejabat sekarang ni Cik Zara ".

" Same with me. Tak payah bercik-cik dengan I.",jelasku. Hmmm,bukan cik,tapi puan lah Adam..alahaii..

" You not answering my question Adam ".

" Which one? ". Adam mula tarik-tali.

" Nevermind,lupakan saja yer. " Aku mengalah.Malas nak terus melayan telatahnya. Dah malam. Kakiku letih berdiri.

" Mana boleh". Mendatar suaranya.

" Apa yang tak boleh ? ". Apahal pulak mamat nih?

" Lupakan."

" Lupakan apa ?".

" You.."

" Hah! Err..". Tak sempat aku menyambung ada suara menegur.

" Kat sini kamu Adam. Mama dok menunggu kat kereta . Rupanya kamu sempat lagi dating ". Aku lihat wanita itu menepuk bahu Adam lembut.

Adam tersengih-sengih memandang aku. Ishh..mamat nih,aku cepuk kang baru tahu..Aku hulurkan tangan untuk bersalam. Yelah..adat melayu. Nanti di kata tak sopan pulak.

Wahhh..bergayanya..tak rupa macam mama Adam..Ehh..jap..hah! Aku terkesima. Alahaii..mama dia ker ? Matilah akuuuu....,bisik hatiku.

" Mama, kenalkan girlfriend Adam. Hani Zahra ". Aku membeliakkan mata. Muka aku bertukar rupa. Merah. Suka hati dia jer.. tapi aku maniskan muka. Salamku bersambut.

" Macam pernah nampak lah. Kat mana yer? ". Soal mamanya berfikir.

" Hmm..maa..inilah Zahra, orang yang tolong mama masa kat taman hari tu.. ".

" Lahaii...ia ker? Ya ALLAH.Syukur,Alhamdulillah..akhirnya mama jumpa jugak dengan Zahra ",ucapnya terharu dan menarik aku dalam pelukan.

" Maafkan saya Datin. Sepatutnya saya jumpa Datin lebih awal lagi. Tapi banyak kerja di pejabat.". Aku bersuara lembut setelah meleraikan pelukan. Sengaja aku sebut Datin sebab aku hormat gelarannya.

" Ishhh..apa pulak Datin-datin nin. Panggil jer aunty,lagi mesra ". Datin Zurina ketawa mesra.

" Zara kerja mana ?". Soalnya lagi. Aku pandang muka Adam. Dia buat tak tahu dan lemparkan pandangan ke arah lain. Gerammnya....

" Saya bekerja di bawah penyeliaan anak aunty." Terangku ringkas. Darin Zurina mengangguk-angguk.

" Lahh..satu ofis lah yer. Kamu ni Adam,bukannya nak bercerita. Patut pun sejak dua menjak nie perangainya lain dari lain. Termenung sana,termenung sini..kejap sengih sorang-sorang,buah hati depan mata rupanya . Cantik,manis,takut kena kebas orang ya". Rumus Datin Zarina.

Mukaku berbahang merah menahan malu. Adam mula menggelabah kerana sikapnya 'di tangkap' oleh mamanya.

" Err..aunty,saya balik dululah..dah malam rasanya. Kita jumpa lain kali lah yer. ". Aku minta izin mahu pulang. Tak mahu berlama-lama. Segan. Sungguh-sungguh segan!

" Lahhh..ye tak ya jugak . Kalau senang-senang Zara datang ya rumah aunty. Aunty tunggu." Pelawa Datin Zarina bersungguh -sungguh.

Aduhhh..ni yang malas nih,buat orang lain berharap,keluh hatiku. Tapi aku tetap maniskan muka. Senyum.

Akhirnya aku melangkah pergi menolak troli dengan seribu satu kesalan. Kesal kerana pergi shopping di waktu ini. Jumpa Nadia. Membongkar rahsia diriku yang tersisip kemas aku simpan. Bertemu dengan Adam,mengetahui dia orang yang aku cuba elakkan selama ini. Berkenalan dengan Datin Zarina dan menimbulkan harapan di hatinya.
Heeehhhsss..menyesalnyaaa..,jerit hatiku.

Ketika sampai di tempat letak kereta,bulu romaku meremang,seolah-olah ada yang perhatikan gerak lakuku. Mataku melilau. Hmmm..takde sapelah,aku menyedapkan hati. Cepat-cepat aku masuk kereta dan meluncur pergi.

Dalam perjalanan pulang aku berfikir. Siapa sangka Iskandar berada di depan mataku selama ini? Bodohnya ku sebab tak ambil tahu nama penuh Adam. Kalaulah aku tahuu...
Hmmm..Adam Iskandar..nice name!,puji hatiku sendiri.

*************************************************************************************

Dari kejauhan ada mata yang memandang dari tadi penuh riak kebencian yang menggila. Kalau boleh dia nak je serang Hani Zahra. Tapi seketika dia berfikir. Maruah kena jaga!

' Hari ni hati kau Hani, esok lusa hari aku!',bisiknya penuh dendam dan kesumat. Dia perlu mereka strategi. Hani Zahra miliknya dan tak boleh bahagia! Tekadnya dalam hati,dan kemudian ketawa besar dalam kereta.











No comments:

Post a Comment