Monday, June 22, 2009

Dan Sebenarnya [13]

Adam merenung bulan di balkoni rumahnya. Cantik,desis hatinya. Secantik Zara! Segaris senyuman bergayut di bibir.

Alhamdulillah..terima kasih Ya ALLAH,ucapnya perlahan. Masih mekar lagi di ingatan betapa nanar hidupnya ketika kehilangan gadis misteri sewaktu pertama kali bersua. Bertahun dia menutup duka berlagak selamba. Bila terserempak dengan gadis misteri itu di pantai mersing dulu,terasa bagai nak melonjak tinggi. Namun gadis itu sombong sekali.

Adam membelek selendang kepunyaan Zara . Mungkin dia minat warna purple agaknya,Adam berkira dalam hati. Masih terbayang lagi jeritan Zara itu ketika pandangan mata mereka bertemu di tingkap. Dek kerana kesejukan,Adam mengalah pergi dan meninggalkan secebis nota bersama nombor telefonnya. Berhari-hari dia menunggu tapi hampa. Terpaksa dia menerima kenyataan cintanya tak kesampaian.

Tapi penantiannya berakhir saat insiden tarik pintu empat bulan lepas. Adam bagaikan terpaku dan terpukau. Kalau tak di ingatkan tentang adap dan agama pasti Adam dah rangkul Zara. Tak terhingga nak di khabarkan betapa gembiranyaaaa...

Hmm..kacau Zara lah,bisiknya dan mengeluarkan telefon bimbit dari poket seluar.

- Hai my dear,tido dah ke?,

Tak sampai lima minit mesejnya di terima.

- Apa dear,dear? Igat kia nie rusa ker?..

Adam terkekeh ketawa. Marah konon! Laju tangannya menaip membalas balik

- Jgn mrh syg,gurau jer.Dah makan ?

Senyap. Takde jawapan.Adam resah. Marah ker?..Malu agaknya tu..Adam ketawa sendiri. Tak sabar nak tunggu esok! Mengenangkan Zara yang nampak tegas tapi ada blur sikit..Cantik dan manja..cuma dia tak tahu mengapa Zara bagaikan seekor merpati..mudah di hampiri tapi sukar di tangkap.
Tak mengapa,esok lusa dia pasti Zara menjadi miliknya! Itu tekadnya tak mahu kehilangan Zara untuk kesekian kalinya.

***********************************

Hani Zahra

Aku pandang telefon bimbitku berulang-kali. Cuba baca ayat yang Adam taip. Sayangg??
Kalaulah aku belum di miliki tentu perasaan tu lain.

Sememangnya aku menyenangi sikap Adam. Dalam tegas ada jenaka. Nampak berwibawa ada lurusnya. Teringat ketika pertama kali bersama-sama membuat tinjauan projek di sekitar Kuala Lumpur. Dia begitu tegas dalam soal bekerja. Tapi sangat santai bila lepas kerja. Bukan aku tak mengerti lirikan matanya. Bukan aku tak peduli dengan kata-kata 'tak sengaja' dia menuturkan kata sayang dan sebagainya.

- Cik Zara,where hv u been? Cti emergency ker?
Itu ayat pertama Adam mengirimkan sms ketika aku pulang ke kampung tempohari.

- Yup. Blk kpg.Ada hal. y?.Balasku ringkas.

Dalam hati tertanya juga kenapa bertanya. Dan jawapan dari Adam buat jantungku terhenti seketika.

- Oh! Cme back soon. I miss u my dear..

Tuhan saja yang tahu betapa terkejutnya aku ketika itu. Mujur saja mama dah masuk dalam rumah. Kalau tak pasti mama nampak betapa gelabahnya aku ketika tu!

Kini aku pandang lagi telefon. Perlukah aku balas sms dia tadi?.Tak aku nafikan hatiku tercuit dengan tingkahnya tapi aku masih ingat lagi apa statusku. Hieshhh..berdosa..berdosaaaa,jerit hatiku berkali-kali. Walau aku isteri yang tak di beri haknya aku tetap isteri dia juga.

Maafkan I Adam.We're not meant to be together,bisikku sayu. Malas nak fikirkan aku cuba menutup mata. Tapi tang hadir bayangan Adam menari-nari di mata.

Aduhhh..kenapa jadi begini?. Bingkas aku bangkit dari pembaringan dan keluar dari bilik. Baru saja nak melangkah deringan berbunyi. Private number?

Aku biarkan ia terus berbunyi dan mati sendiri.Kalu penting pasti telefon lagi. Betul sangkaanku,sesat kemudia ia berbunyi. Aku menyambung talian pantas.

" Assalamualaikum Hani ".

Aku tergamam. Adreana Suraya! Alahaii..apa lagi mahumu??,bentak hatiku. Tapi aku sedaya upaya menyembunyikan kejengkelan hati.

" W'salam kak Su. Apa khabar? Mana dapat nombor phone Hani? Ehh..tentu dari abang kan..hahaa..emm..Kak Su nak apa ?",soalku.

" Kak Su sihat. Errr..Hani..sabtu kita jumpa, boleh? ",tanya dia perlahan.

Aku berfikir seketika. Tentu nak bincang tentang penceraian kami. Tapi bagaimana? Mama dah letakkan syarat. Kalau mahu mama terima Adreana Suraya aku mesti dan tetap menjadi menantunya hingga akhir hayat. Aduhh..peningg..peninggg..

"Hani..",Panggil Adreana Suraya buatku tersentak.Hilang lamunan tadi.

" Emm..bolehkah kak. Kita jumpa kat Pizza yer.Hani teringin nak makan.",usulku.

Setelah dapat kata sepakat aku memutuskan talian. Nafas aku hela perlahan.Sememangnya aku nak jumpa di tempat ramai orang. Tak mahu ada adegan tarik menarik walau aku tahu kami takkan buat begitu.

Sesak tul hidup! Suraya..Adam..Amirul. ALLAH..nak jer aku pergi mana-mana tempat yang orang tak kenal. Mulakan hidup baru,senang!,ulasku geram

No comments:

Post a Comment