Wednesday, August 12, 2009

Kasih Yang Satu [7]

" Qis..telefon kau bunyi tu ". Amira menjerit memanggil Balqis yang berada di pantri.

Dia tak senang duduk bila dengar telefon Balqis berbunyi nyaring. Takut-takut ada apa-apa lagi dengan ayah Balqis. Bila lihat Balqis masih tak munculkan diri dia bangun dan mencapai telefon.

'Ishh..mati pulak',gerutunya. Dia menunggu satu dua minit mana tahu ianya berbunyi lagi.

" Kau buat apa dengan telefon aku Mira? ". Balqis menegur Mira yang merenung handphone nya. Dia pelik seketika. Di tangan kanannya ada sebuah beg berisi telekung.

" Kau dari mana Qis? ". Mira menghulur telefon kembali pada Balqis. Dia mengerutkan dahi. Ehh..bukan ker Balqis kat pantri tadi?,soal hatinya.

" Solat. Naper? ". Balqis duduk menyimpan beg.

" Errr..bukan ker kau kat pantri tadik?".

" Kau nih..bila masa aku pergi pantri?. Ngigau ker apa? ". Balqis ketawa kecil. Di tahu dia bohong. Saja jer nak mainkan temannya itu.

" Lahh..habis aku nampak siapa? ". Pucat muka Mira. Dia menggosok-gosok lengannya. Seriau!

" Aku kot!". Meletus tawa dari mulut Balqis. Dia dah tak dapat menahan tawanya bila melihat air muka Mira. Penuh ketakutan!

" Balqissssss!". Amira menjerit kegeraman. Cepat saja tangannya memukul bahu Balqis.

" Aduh..sakitlah..hehe..aku saja jer..nak test kau..nak tengok kau alert atau tak dengan keadaan sekeliling ". Balqis menggosok bahunya yang perit.

" Aku alert apa..yang kau ni..kan cuti..apahal pulak kau kata balik solat ? ".

" Aku ambik telekung..nak bawak balik cuci..sebelum tu aku gi pantri basuh cawan..gi toilet sekali. Masa aku keluar kau tunduk cari barang kat belakang tu ".

" Hmm..tulah aku pelik..ehh..by the way..telefon kau bunyi tadik. Aku nak angkat dah mati pulak... kau call lah balik..mana tahu ayah kau ker tu ". Mira bersuara dan berlalu ke mejanya.

Balqis tegakkan badannya.Cepat-cepat dia melihat senarai pemanggil. Memang ada missed call. Tapi nombor yang tidak di kenali. Hmm..biarlah,bisik hatinya.

Baru saja kira-kira dia ingin menyimpan telefon dalam laci ia berbunyi lagi. Lagu Munajat Cinta berkumandang. Nombor tadi!.

" Assalamualaikum..hello ". Suara garau pemanggil di talian menjawab salam.

" Ya..saya Balqis..siapa di sana ya? ". Soalnya lembut. Sempat di kerling Mira yang memandangnya.

" Ohh.. Farid..emm..ingat..ingat..Qis sihat..Farid? ".

" Ia? Alhamdulillah..haa..haa..err..apa?".

" Bila?".

" Okey ".

" Waalaikumussalam ". Balqis memutuskan talian. Mukanya penuh dengan senyuman. Tak di nafikan sejak hari itu dia teringat tentang pemuda itu. Sering bertamu dalam mimpinya. Entah mengapa... puas di usir..puas di halau..tapi tetap bertandang. Namun bila hampir seminggu berlalu tanpa berita dia tahu..tak perlu mengharap pada yang tak pasti.

" Oittt!". Amira menyergah .

" Allahuakhbar!". Balqis mengurut dadanya.

" Kau ni Mira..hishhh..apahal? Kerja dah siap? ". Balqis pura-pura menyelak helaian kertas di hadapannya. Dia tahu apa maksud Mira.

" Ececececehh..dah..toksah nak pura-pura sibuk Qis..siapa Farid? Wahhh..dalam diam-diam yer ",usik Mira mengangkat kening. Dia tersenyum sumbing.

" Humm..Farid? Farid tu Farid lah..". jawab Balqis pendek. Dia mahu main tarik tali dengan Mira. Dia tahu Mira boleh di percayai. Dia kenal Mira lebih dari kenal dirinya sendiri.

" Itu aku taulah..Farid is Farid..takkan jadi Faridah pulak...tapi siapa Farid pada kau?Oooo..rahsia sengsorang yer..takper..takper". Mira mula merajuk.

" Alolololo..merajuk lagi dah..Farid tu Faridlah..aku kenal dia minggu lalu. Tapi cacat penglihatan Mira ". Balqis terdiam. Perasaan sayu mula bertandang. Agaknya kalau ayah tak dermakan mata dia tentu aku senasib dengan dia..,bisik hatinya.

" Buta maksud kau? Ehh..macam mana pulak kau kenal dia? ". Mira terkejut. Setahu dia selepas temannya putus tunang tak pernah Balqis kenal dengan mana-mana lelaki.

" Humm..aku tolong dia masa dia tersadung tunggul kayu tepi jalan. Dah nak Maghrib. Aku pun tak tau macam mana aku boleh lalu jalan tu. Macam di panggil-panggil pulak. Lepas tu aku tolong dia hantar balik rumah ".

" Emm..hensem tak Qis? ". Mira tersengih. Saja mahu menguji Balqis walau dia dah tahu apa jawapannya.

" Bagi aku Mira..hensem atau tak belakang kira. Apa guna hensem tapi kalau tak setia..hati serupa naga..biarlah tak hensem tapi dia baik hati..lagipun aku dah tua Mira..bukan anak remaja yang pentingkan hensem atau tak ". Balqis tersenyum.

" Kau tua? Ehh..muda lagi apa..baru 28 tahun. Kira muda belia lagi ",tukas Mira.

" Bagi kau Mira..yang dah ada tunang tersayang..tapi bagi aku yang solo ni..kira dah tua lah ",Balqis ketawa-ketawa.

" So..Farid nak apa call kau ?".

" Nak ajak jumpa Sabtu ni ".

" Ohhh..dating lah yer ".

" Bukan..saja jumpa suka-suka ".

" Haa..yelah tu...". Mira ketawa .

" Hmmm..Qis..kau nak kenal dengan member tunang aku tak? ". Soal Mira tiba-tiba.

" Kau kenal ker member tunang kau tu ?".

" Tak".

" Dah tu..yang memandai nak kenalkan dengan aku dah kenapa Mira?..Ishhh..kau ni pun..".

" Aku saja jer tanya..yelah..mana tahu..kot-kot kita boleh bersanding sesama ti. Meriah tau ".

"Terima kasih Mira..tapi kau tak payah risaukan aku..ada jodoh aku kahwinlah yer ". Balqis menepuk lembut tangan temannya. Sungguh dia bersyukur kerana Tuhan menghadiahkan Mira sebagai teman mengadu nasib.

" Dah..syohhh..syohhh..pi balik tempat kau..kang nanti bos balik tengok kita dok nyembang mau kena potong gaji ". Balqis menolak bahu temannya.

" Yelah..yelah..taulah kau kesayangan bos ..ehh..manalah tau kan..dia sayang kau nanti terus di buat menantu..hahahaaa". Mira mengilai ketawa dan duduk di tempatnya.

Balqis menggeleng kepalanya. Huh! Nonesense!

***************************************************************

Farish menyandar di kerusi pejabatnya. Bibirnya menguntum senyuman. Akhirnya..dia gagahkan jua mendail nombor Balqis. Yahooooooo! Balqis setuju nak keluar dengan dia...

Baru saja nak melayan angan ,pintu biliknya di rempuh kasar. Mellisa masuk dengan muka menyinga. Nur Fatiha..setiausahanya hanya tunduk menikus. Takut dengan baran Mellisa.

" Takper Nur..awak boleh keluar ",arahnya melemparkan senyuman. Dia pandang muka Mellisa yang mencebik ke arah setiausahanya. Sebaik saja pintu di tutup dia pantas bersuara.

" You ni memang takder adap sopan ker Mel? ". Sinis saja suaranya.

" Sayangg..kenapa seketari you tak kasi I masuk ? ". Mellisa tiba-tiba bersuara manja. Dia duduk di sisi kerusi Farish. Pipi Farish di elus manja.

Farish bingkas bangun. Dia rimas! Mellisa sudah melampau. Apa masih tak faham ker maksud dia memberi arahan begitu.

" You ni faham atau sengaja tak mahu faham Mel? ". Farish merengus kasar. Dia dah muak dengan apa saja berkaitan bekas tunangnya dulu.

" Honey..I tahu you masih marahkan I. I tahu I silap..but..can you give me a second chance? ". Mellisa mendekati Faris dan memeluk lengan Farish. Dia melentokkan kepalanya.

" Mel..you tahu tak apa yang you buat ni berdosa?. ". Farish menolah tubuh Mellisa menjauh. Riak muka Mellisa berubah.

" Berdosa? Habis dulu tak berdosa? Kita dah buat lebih lagi tau ". Muka Mellisa merah.

" Memang... dulu I buta..I leka dengan kemanjaan you tu..tapi..taklah sampai I rosakkan you..kan? ".

" You...you..".

" Dah lah Mel..hubungan kita dah lama putus..kalau you nak minta maaf..sekali lagi I kata I maafkan you..tapi kalau you nak balik semula dengan I..sorry..I've learn my lesson! ",ucap Farish tegas.

" Okey..tapi you kena ingat Farish..I takkan berdiam diri selagi tak dapat you..by hook or by crook..you tetap akan jadi milik I. Ingat tu! ",ugut Mellisa sebelum menghadiahkan flying kiss pada Farish dan terus berlalu.

'Huh! perempuan gila!'. Farish kembali duduk di kerusinya. Dia mengurut kepalanya yang kusut. Kusut memikirkan bagaimana dia boleh terjebak dengan cinta palsu Mellisa.

By hook or by crook! Kata-kata Mellisa berlegar di mindanya. Huh! kau ingat aku takut? Boleh jalan lahhh,jerit hatinya.

Untuk meredakan hatinya yang rusuh..dia bayangkan wajah Balqis yang tersenyum penuh ikhlas tempohari.

'Alahai Balqis..tak sabar tunggu Sabtu!'

1 comment:

  1. part nyamar jd blind ni best
    tp takut mcm mne nti balqis nk accept kalu dpt tahu yg farid@farish ni bkn blind
    huhuhu
    xmo tgk dorg ni pisah...sweet je

    ReplyDelete