Tuesday, January 26, 2010

Kasih Yang Satu [29]

Mellisa memutar mutar straw . Matanya melirik pada jam tangan Guess. Hampir pukul 2 petang.

" Hishh..manalah mamat nih. Tadi cakap dah nak sampai ",bentaknya perlahan. Dia menyedut fresh orange sambil matanya meliar mencari seseorang.

'Hah! sampai pun,getusnya. Dia menjeling orang di hadapanya yang tersengih-sengih.

" Sorry Mel,aku lambat..jalan jem ". Fakrul mengibas bajunya. Jelas peluh merenik di dahinya.

" Jalan jem konon..sudahlah..tak payah kelentong aku..jalan mana yang kau ikut? setahu aku rumah kau dengan restoran ni cuma ambil masa 15 minit jer ",sinis Mellisa bersuara.

" Errr..hauslah Mel..order kan aku air..",pinta Fakrul cuma menukar topik.

" Banyak cantik muka kau? Dah lah aku tunggu berejam..lepas tu alasan tak munasabah langsung..sekarang kau nak aku orderkan kau air? ". Mata Mellisa melotot marah. Hatinya panas.

" yelah..yelah..aku salah..sorry lah..kau ni..sekarang gurau pun tak boleh..hangin satu badan jer ",jawab Fakrul perlahan. Dia melambai pelayan restoran dan memesan minuman.

" Hmmm..apa hal kau beria nak jumpa aku? ",soal Fakrul. Dia tak mahu bergurau lagi melihat betapa keruhnya muka Mellisa saat ini.

" Rul..kau kena tolong aku..aku..dah buntu sangat ni ". Intonasi suara Mellisa berubah menjadi manja.

Fakrul mengecilkan matanya. Haaa..mesti nak suruh aku buat sesuatu ni,desisnya.

" Apa dia? ".

" Macam ni..aku..". Mellisa tak jadi meneruskan kata bila pelayan restoran datang menghidangkan minuman untuk Fakrul.

" Hmm..apa? ". Soal Fakrul sejurus saja pelayan beredar.

" Aku nak kau bunuh seseorang ",bisik Mellisa perlahan.

" Hah? kau gila ke apa? ". Riak muka Fakrul berubah.

" Tak..tapi diaorang yang buat aku gila ".

" Cuba kau cerita satu persatu..ni pangkal takder..ekor takder..alih-alih nak suruh aku bunuh orang..".

Mellisa mengeluh. Dia sendiri tak tahu macam mana nak mula. Tapi bila fikir-fikir balik memang salahnya. Tiba-tiba bagi usulan begitu.

" Sebenarnya macam ni.....".

Fakrul mendengar penuh minat tanpa mencelah. Sekejap dia melihat muka Mellisa merah menahan marah,sekejap sekejap dia melihat ia berubah menjadi sayu.

" Haaa..macam tulah..so ..how? boleh tolong aku tak? ". Dada Mellisa berdebar-debar. Sungguh dia mengharapkan pertolongan Fakrul kini. Hatinya semakin hari semakin sakit melihat Balqis.

Fakrul menggeleng kepala. Dia tak sangka sampai begini tindakan Mellisa demi mencapai kepuasan hatinya.

" Kau geleng tu maknanya tak boleh lah tu? ". Soal Mellisa cemberut.

" Mel..berdosa besar tau bila bunuh orang ni..". Jawab Fakrul jujur.

" Heh! Sejak bila kau tahu dosa pahala ni Fakrul? Habis..yang kau ratah aku dulu tak dosa? ",bentak Mellisa .

" Tu dulu Mel..aku..tak nak terlibat lagi dalam kes ni..apatah lagi bunuh orang..kau ingat senang lepas ke? kau ingat negara kita takde undang-undang ke? ". Fakrul cuba berdiplomasi. Dia tak mahu bertikam lidah dengan Mellisa. Dia kenal benar perangai Mellisa yang tak mahu mengalah.

Dia juga tak mahu terus bergelumang dengan dosa bila hanyut dalam dakapan Mellisa. Dia kini tak mahu terus terbelenggu dengan rasa bersalah pada dirinya.

" Fine! kalau kau tak nak tolong aku...okey..fine....tapi kau kena ingat..aku akan sebarkan 'gambar sensasi' kau dalam internet. Biar kau tau rasa! ",ugut Mellisa berserta senyuman sinis. Dia kena menukar strategi. Kalau cara baik tak berkesan harus dia gunakan cara ini.

" Kau memang dah gila Mel! ",jerkah Fakrul.

" So? ". Mellisa menjungkitkan keningnya.

" Okey..okey..aku buat..mana gambar orangnya? ". Fakrul menyumpah-nyumpah dalam hati. Dia dah takder pilihan lain. Di telan mati emak di luah mati bapak.

" Haaa..kan bagus kalau kau macam ni lagi tadi..",ejek Mellisa. Dia menyelongkar tas tangan dan mengeluarkan envelop. Dia lempar di hadapan Fakrul.

" Dalam tu..ada gambar dengan upah kau sekali..tapi aku bayar separuh..separuh lagi kau akan dapat bila kau siapkan tugasan..".

Fakrul mengangguk perlahan.

" Tapi ingat..aku nak sekali dengan bukti dia dah mati ". Pusing Mellisa. Dia mahu kepastian. Dari riak muka Fakrul dia tahu temannya ada agenda lain.

" Hah? Bukti? ".

" Yelah..baru aku percaya yang dia dah lenyap dari dunia ni ". Jawab Mellisa tegas.

Fakrul terdiam. Dia tak sangka. Dari kejelitaan raut wajah yang Mellisa miliki rupanya terselit hati yang sungguh jahat. Jarinya mencapai envelope bersederhana besar.

Namun..bila saja terpandang wajah di gambar itu dia tersentak.

Nur?

No comments:

Post a Comment